Lenovo wil met ultrabooks HP overvleugelen
Nick Reynolds, hoofd nieuwe producten van Lenovo, zei tegen Computerworld ervan overtuigd te zijn dat ultrabooks het recept zijn voor omzetgroei om zo HP van de troon te stoten. Hij verwacht dat de platte en compacte notebooks eind dit jaar al 20 procent van Lenovo's productaanbod zullen uitmaken. Dit aandeel moet in 2013 verder groeien naar 30 procent.
Lenovo zal flink moeten investeren om HP in te halen
Analisten met wie Computerworld sprak menen dat Lenovo zeker een kans maakt om HP in te halen, maar dat zal veel inspanning en kosten met zich meebrengen. De Chinese pc-fabrikant zal zowel op zijn thuismarkt als in de VS en Europa grote aantallen goedkope pc's tegen lage winstmarges moeten wegzetten om de vereiste hoeveelheden te halen.
Lenovo zal ook iets moeten doen aan zijn naamsbekendheid. Het bedrijf mag dan in 2006 de pc-tak van IBM hebben ingelijfd, de eigen naam is in de Amerikaanse detailhandel nauwelijks bekend. Lenovo ontvouwde pas kortgeleden een strategie voor de Europese consumentenmarkt.
MacBook Air was de wegbereider voor ultrabooks
Volgens Reynolds doet Lenovo 'zware investeringen' in ultrabooks, een productcategorie die door chipmaker Intel in het leven is geroepen. Althans onder die naam, want Apple kwam al eerder met zijn MacBook Air die op dezelfde ontwerpprincipes is gebaseerd.
Lenovo begon deze week alvast met de verkoop van twee ultrabooks, de IdeaPad U310 en U410 met respectievelijk een beeldscherm van 13,3 en 14 inch. Ze waren al aangekondigd op de Consumer Electronics Show (CES) in januari.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee