Overslaan en naar de inhoud gaan

Oracle neemt marketingspecialist Eloqua over

De overname van Eloqua sluit aan op enkele eerdere acquisities, die van Vitrue en Right Now, eerder dit jaar. Oracle haalt op deze manier know-how en producten in huis waarmee het kan concurreren met bedrijven als Salesforce.com, die zich ook steeds meer richten op marketing via sociale netwerken als verlengstuk van hun traditionele aanbod voor klantenrelatiebeheer (CRM).
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De directieraad van Eloqua heeft de transactie al goedgekeurd. Oracle verwacht dat de inlijving in de eerste helft van 2013 kan worden afgerond. Dat laatste is, zoals gebruikelijk, nog wel afhankelijk van goedkeuring door de aandeelhouders en toezichthoudende instanties.

Moderne marketing motor van omzetgroei

In een toelichting op het overnameplan zegt Thomas Kurian, vicepresident van Oracle, dat moderne marketingpraktijken tegenwoordig de drijvende kracht zijn achter omzetgroei van bedrijven. De cloud die Eloqua heeft gebouwd voor marketingautomatisering, zal de spil worden van Oracles marketing Cloud, aldus Kurian. Eloqua’s cloud wordt volgens hem ook een belangrijke aanvulling op de inspanningen van Oracle op het gebied van Customer Experience.

Eloqua gebruikt de term ‘digitale lichaamstaal’ om aan te geven hoe zijn software de gedragingen van klanten gebruikt om een marketingcampagne op bepaalde doelgroepen af te stemmen. Elementen in die ‘digital body language’ zijn onder andere voorkeuren, gedragingen en besluitvormende processen. Die moeten helpen om klanten (‘leads’) nauwkeuriger te beoordelen en veelbelovende potentiële klanten (‘prospects’) te identificeren, aldus Oracle.

Veel klanten van Eloqua gebruiken Salesforce.com

Een struikelblok is wel dat veel bestaande klanten van Eloqua nu tot volle tevredenheid Salesforce.com als hun CRM gebruiken. Eloqua gaat er ook prat op dat het prominent aanwezig was op de grote gebruikersconferentie van Salesforce.com eerder dit jaar. Het is sterk de vraag of Oracle veel kans maakt om die klanten naar zijn eigen CRM te laten overlopen, nog afgezien van de praktische consequenties die dat zou hebben voor lopende marketingcampagnes. Oracle heeft al gezegd dat Eloqua compatibel blijft met applicaties van derde partijen.

Wat er precies gebeurt met het bestaande productportfolio van Eloqua hangt nog in de lucht. In het persbericht zegt Oracle alleen dat het op dit moment de roadmap van Eloqua doorlicht en klanten daarna zal informeren over zijn plannen, maar het wil zich nu nergens op vastpinnen.

Omzet hoofdzakelijk uit abonnementen en dienstverlening

Eloqua is gevestigd in Vienna in de staat Virginia aan de Amerikaanse oostkust. Het bedrijf boekt over het laatst bekende (derde) kwartaal een omzet van 23,8 miljoen dollar. Dat was 30 procent meer dan een jaar eerder. Het overgrote deel van Eloqua’s omzet is afkomstig uit abonnementen en servicecontracten.

Eloqua is genoteerd aan de technologiebeurs Nasdaq in New York. Het Europese hoofdkantoor staat in London, dat voor de Benelux, Frankrijk en Scandinavië in Brussel.

In een eerdere versie van dit bericht stond abusievelijk als overnamesom 781 miljoen dollar vermeld.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in