Overslaan en naar de inhoud gaan

Respect tonen om respect te verdienen

Agile werken is in veel organisaties omarmd. Deze werkwijze succesvol adopteren vergt verandering op allerlei vlakken en dat gaat niet zonder slag of stoot.

Participatie en ondersteuning van het management worden vaak genoemd als belemmeringen in de verandering en de begeleiders (agile coaches en scrummasters) botsen vaak op weerstand van die doelgroep. Ze moeten de organisatie helpen veranderen maar worden tegelijkertijd teruggefloten wanneer ze de noodzakelijke veranderingen ter sprake brengen. Dat komt doordat de begeleiders van de verandering te veel in de overtuigingsmodus zitten en de grondhouding innemen dat de managers moeten veranderen. Dit creëert een wij-zij verhouding, waar succesvolle samenwerking tussen deze partijen de enige manier is om blijvende verandering te realiseren.

Uit de overtuigingsmodus stappen

Om door deze weerstand heen te komen is het nodig dat de begeleiders uit de overtuigingsmodus stappen. Probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wilt worden. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Mensen willen niet overtuigd worden, maar wel overtuigd zijn. Voordat je kunt gaan kijken naar wat er anders moet, zul je je als begeleider eerst moeten verplaatsen in de leefwereld van de manager. Je zult hun vertrouwen moeten winnen. Dat doe je door eerst respect te tonen om zo respect te verdienen.

Verplaats jezelf eens in de managers. Ze ervaren druk van boven om grip te houden op het resultaat, terwijl alles om hen heen verandert. Ze zien nieuwe rollen ontstaan met deels overlappende verantwoordelijkheden. Ook de teams worden geacht meer eigenaarschap te pakken en zelf meer besluiten te nemen. Hierdoor zitten de managers naar alle waarschijnlijkheid in een spagaat.

Wacht niet tot de ander verandert. Mogelijk helpen bepaalde gedragingen en acties van de managers niet om de teams in hun kracht te zetten. Maar voordat je hen als begeleider  gaat corrigeren, zet zelf eens de eerste stap in hun richting. Laat zien dat jij ook niet alle wijsheid in pacht hebt en vraag wat zij nodig hebben. Goed voorbeeld doet goed volgen en dat begint met altijd eerst naar je eigen aandeel kijken in de samenwerking.

Wees eerlijk en direct. Respect tonen betekent niet dat je alles moet accepteren. Om samen succesvol te veranderen, zul je ook de moeilijke onderwerpen moeten aankaarten. Als je dit doet vanuit een grondhouding van respect en met de intentie om de managers en de organisatie verder te helpen, dan bouwt deze constructieve kritiek vertrouwen en zorgt deze voor betrokkenheid van de managers.

Om blijvende verandering te realiseren zul je als begeleider een goede samenwerking met de managers moeten vormgeven. Dat doe je door hun respect en vertrouwen te winnen. Verplaats jezelf in de uitdagingen van de manager en probeer hun leefwereld te begrijpen. Ga niet vingerwijzen en verwachten dat zij naar jou toe komen maar geef het goede voorbeeld door zelf een stap in hun richting te zetten. Ga voor eerlijke en directe feedback vanuit een zuivere intentie om hen te helpen in deze verandering. Wat kun jij doen om beter de aansluiting te zoeken?

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in