Vertrouwen in IT-bedrijven blijft, ondanks crisis
Nog wel vertrouwen in IT-bedrijven
De sectoren waar het meeste vertrouwen aan geschonken wordt door consumenten in Europa zijn computer, hardware & software (71 procent) en online diensten (69 procent). In Nederland ligt het vertrouwen net iets lager dan gemiddeld in Europa: 67 procent van de respondenten stelt nog altijd vertrouwen te hebben in ICT-bedrijven, voor online diensten ligt dit op 64 procent. De sectoren die het minst vertrouwd worden zijn de aanbieders van energie (41 procent), social media (38 procent) en financiële diensten (28 procent). Het onderzoek toont tevens aan dat het vertrouwensverlies niet beperkt blijft tot bedrijven: Europese nationale overheden hebben binnen de afgelopen twee jaar een afname van vertrouwen van 51 procent ervaren, waarbij het grootste verlies voelbaar was in Portugal (-84 procent), Griekenland (-78 procent) en Spanje (-77 procent). Religieuze leiders (24 procent) en politici (13 procent) worden zelfs minder vertrouwd dan de sector financiële diensten.
Vertrouwen is niet meer vanzelfsprekend
“Het is niet overdreven te zeggen dat de dalende conjunctuur van 2008 een catastrofale invloed heeft gehad op het vertrouwen in bedrijven en de mensen die ze leiden. De financiële crisis heeft de manier waarop mensen tegen bedrijven en het leiderschap daarvan aankijken veranderd”, aldus Jeremy Galbraith, directeur van Burson-Marsteller voor Europa, Midden-Oosten & Afrika. “Vertrouwen is niet langer iets dat bedrijven als vanzelfsprekend kunnen beschouwen – ze moeten het verdienen door een goede band met de klant en andere belanghebbenden op te bouwen en voortdurend hun toewijding aan de zaken die belangrijk voor ze zijn te bewijzen.”
Bedrijven door jaren heen oneerlijker
Het vertrouwen in bedrijven varieert enorm en is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder afkomst. 66 Procent heeft minder vertrouwen in buitenlandse bedrijven. Europeanen vertrouwen bedrijven in Australië, Japan en Amerika meer dan lagelonenlanden als China, India en Brazilië. Maar liefst 72 procent van de respondenten is van mening dat bedrijven door de jaren heen oneerlijker zijn geworden. Tot slot geven de ondervraagden aan liever informatie over bedrijven te zoeken als zij daar zelf behoefte aan hebben via Google of traditionele media, in plaats van updates te ontvangen via Facebook of Twitter.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee