Digitaal nieuws lezen nog in de kinderschoenen
Bij tijdschriften liggen de percentages fors lager. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde NOM Print Monitor, waarin voor het eerst ook over het digitale bereik van dagbladen en tijdschriften wordt gerapporteerd. "Hoewel de percentages nog laag zijn, is er duidelijk groei te zien in de loop van 2011.'' De aantallen zijn nog te gering om het bereik van de individuele bladen te meten.
Mannen lezen meer online
Uit de monitor blijkt verder dat mannen vaker online lezen dan vrouwen. "Hetzelfde geldt voor hoger opgeleiden; zij lezen hun dagblad of tijdschrift veel vaker digitaal dan lager en middelbaar opgeleiden.'' De groep in de leeftijd van 13 - 34 jaar pakt eerder de smartphone, terwijl in de leeftijdscategorie 35 - 49 jaar vaker de tablet of computer wordt gebruikt.
De papieren versies van de dagbladen, inclusief de gratis edities, hebben een gemiddeld bereik van bijna 65 procent. Zonder de gratis krantjes is dat zo goed als 57 procent. De tijdschrifttitels halen een marktpenetratie van 12 procent.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee