Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Albert Sprokholt

Er zijn enkele berichten deze week die opvallen: producenten zoals Apple, Samsung en Lenovo investeren fors in de productie van tablets of beeldschermen, maar ook een bericht dat tablets van voorbijgaande aard zijn.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Berichten dat Firefox in Europe nu groter is dan Internet Explorer, dat de waarde van Apple nu groter is dan Microsoft (voor wat dàt waard is). Goldman Sachs investeert 450 miljoen dollar in Facebook.

Wat dat met elkaar te maken heeft? Deze berichten gaan allen over diensten en producten die de communicatie verbeteren voor gebruikers met de wereld van informatie en netwerken. Informatietechnologie gaat in toenemende mate over communicatie en toegang tot communicatie. Een tablet is een middel dat je uiterst effectief toegang geeft tot informatiebronnen en tot jouw sociale netwerken om te communiceren. Het onderscheidend vermogen van een tablet zit in de manier waarop je het gebruikt en ermee communiceert, niet zozeer in de informatie – die is in principe niet anders dan op je PC.

Tablet is pure interfacetechnologie
De interface van het tablet, maar ook de touchscreen-telefoon is naar eigen inzicht aan te passen door het eenvoudig herschikken van de applets. Met enkele vingerdrukken heb je de informatie die je zoekt of maak je contact met jouw netwerk. Bij Goldman Sachs kijken ze niet naar de intrinsieke waarde van Facebook, maar naar de waarde dat een sociaal netwerk vertegenwoordigt om informatieservices aan te bieden. Facebook voorziet dagelijks in de communicatiebehoefte van haar miljoenen netwerkgebruikers. De tablet is pure interface technologie om effectief te communiceren met je sociale netwerk en overige informatiebronnen zoals bv kranten, nieuwssites etc.

Tablets faciliteren communicatie
Vorige week was ik 4 dagen met echtgenote, kinderen en aanhang in Kopenhagen. Mijn iPad op de ontbijttafel van het hotel neergelegd (hotel met prima gratis toegang tot internet!) en dan maar zien wat er vervolgens gebeurt: artikelen van de NRC en de Volkskrant worden bediscussieerd, restaurants in Kopenhagen, musea en het weer worden gecheckt. Berichten op Hyves en Facebook accounts worden gelezen en er worden berichtjes geplaatst.
Voor mij geen vraag waar het heen gaat. De tablets geven nog weer beter toegang tot nieuwsbronnen, netwerken, games, video etc. en faciliteren communicatie. De content is er. De interface, de applets en het touchscreen, heeft zich inmiddels al bewezen.

Niet het 'wat' maar het 'hoe' centraal
De vraag is hoe de informatiesystemen van onze organisaties er uit gaan zien in een wereld waar communicatie van belang is en die meer en meer bestaat uit netwerken van gebruikers en organisaties. Niet zozeer het ‘wat’, maar het ‘hoe’ komt centraal te staan als we willen communiceren met medewerkers, klanten en de buitenwereld. We zullen veel meer moeten kijken naar wat zich over de grenzen van onze eigen organisatie afspeelt. Systemen zullen opener moeten worden. We zullen meer en meer mogelijkheden gaan ontdekken, en mogelijk samen gaan ontwikkelen met gebruikers en klanten.

Vraag: Waar staat de applet van jouw organisatie op de touchphone of tablet van jouw klant of gebruiker?

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in