Het opvallendste nieuws volgens Sandor Nieuwenhuijs
45 procent van de ondervraagden in dit onderzoek denkt juist dat het Internet of Things al lang niet meer als hype gezien kan worden. Dat vind ik goed nieuws, door iets nieuws in een vroeg stadium af te doen als hype, loop je het risico de boot te missen.
Overigens heb ik moeite met de terminologie ‘Internet of Things’. Dit suggereert dat er ook een Internet of People is. Maar het is juist andersom. Er zijn mensen – en nu dus ook steeds meer levenloze dingen – die gebruikmaken van het internet. Het is eerder People – or Things – on the Internet. Maar dat terzijde.
Werk
Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee derde van de respondenten van mening is dat hun werkzaamheden er in de toekomst anders uit zullen zien door de komst van het Internet of Things. De meeste ICT’ers denken dat de ontwikkelingen vooral eisen stellen aan de privacy en security, wat om andere kennis en vaardigheden vraagt. Dat zal zeker zo zijn, maar wat minstens zo belangrijk zal zijn, is beschikbaarheid van de systemen en de infrastructuur. Vraag is onder meer of het internet zoals we dat nu kennen, wel geschikt is om al die miljarden apparaten te ondersteunen. De oorspronkelijke technologie is in ieder geval niet ontwikkeld met het oog op die enorme aantallen. Enkele jaren geleden was het dreigende tekort aan IP-nummers het gesprek van de dag en IPv6 de universele oplossing. Op dit moment is die discussie weliswaar verstomd, maar capaciteit zal vroeg of laat een issue worden.
Creativiteit
De respondenten zien ook nieuwe kansen voor de ICT-sector. Het Internet of Things zou innovaties stimuleren en kansen bieden om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Ook dat zal zeker zo zijn, maar het zal niet zomaar komen aanwaaien. Nieuwe trends vragen om innovatieve toepassingen, de zogenaamde ‘killer-apps’. We zullen als Nederlandse of Europese ICT-sector moeten nadenken en zelf met veel creatieve ideeën moeten komen voor wat betreft toepassingen van het Internet of Things. Die creativiteit is er trouwens in Nederland volop – kijk alleen al naar de gaming-industrie, die weliswaar jong is en groeistuipen heeft, maar waar heel veel creativiteit te vinden is.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee