Overslaan en naar de inhoud gaan

IDC verwacht ook dit jaar krimp pc-markt

Vorig jaar viel de verkoop al met 3,7 procent terug, de eerste daling in meer dan 10 jaar. Als oorzaken van de krimp in 2012 noemde IDC de aanhoudende economische malaise, de teleurstellende ontvangst van Windows 8 en de tegenvallende vraag naar pc’s rond de feestdagen. In het 4e kwartaal daalde de verkoop zelfs met 8,3 procent, de sterkste neergang die IDC ooit registreerde in het doorgaans sterke feestdagenseizoen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Bijkomende factor is dat het groeipotentieel van de ‘opkomende markten’ (ontwikkelingslanden) steeds meer afzakt naar hetzelfde niveau als in de ‘volwassen’ rijke landen. In 2012 was zelfs voor het eerst sprake van een daling in aantallen verkochte pc’s en dit jaar zal de groei tot amper 1 procent beperkt blijven.

Lichte groei in opkomende markten, daling in rijke landen

Voor de periode 2014-2017 gaat IDC uit van bescheiden 1-cijferige groeipercentages in de opkomende markten. In de rijke landen zal de pc-markt in 2013 voor het 3e jaar achtereen krimpen, in 2014 en 2015 weer een beetje groeien maar daarna weer afnemen.

Uitgedrukt in aantallen valt de totale wereldmarkt voor pc’s dit jaar terug van 350,4 naar 345,8 miljoen stuks. Vooral desktop-pc’s zijn voor deze daling verantwoordelijk. Hun aantal daalt van 148,4 naar 142,1 miljoen. IDC verwacht dit jaar nog wel een lichte groei in de verkoop van draagbare modellen, van 202 naar 203,8 miljoen stuks.Hierbij past de kanttekening dat IDC tablets en handheld-computers niet als pc's meetelt.

Fabrikanten nog op zoek naar aantrekkelijke nieuwe pc-modellen

Volgens Loren Loverde, baas van IDC’s onderzoeksprogramma Worldwide PC Trackers, zijn fabrikanten nog steeds op zoek naar nieuwe pc-modellen met voldoende aantrekkingskracht om weer groei te bereiken. IDC ziet tablets nog altijd niet als functionele concurrenten van pc’s, gezien hun beperkte opslagcapaciteit, dito bestandssysteem en nadruk op consumptie in plaats van productiviteit. Toch slagen tablets er wel in om omzet te genereren dankzij hun mobiliteit en aantrekkingskracht op de consument, aldus Loverde.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in