Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook NPO stopt met 'cookiemuur' op websites

De cookiemuur is door een aangekondigde wetswijziging niet langer nodig. De NPO past de websites uiterlijk in juni aan, maakte de omroeporganisatie vandaag bekend. Maandelijks maakt 58 procent van de Nederlanders gebruik van een van de omroepsites, blijkt uit de meest recente cijfers van de Stichting Internet Reclame (STIR).
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Nu de minister van Economische Zaken een versoepeling van de cookiewetgeving heeft aangekondigd zal de NPO zijn websites weer optimaal toegankelijk maken en kunnen bezoekers aangeven welke cookies geaccepteerd worden”, kondigt de NPO aan.

De omroepen maken gebruik van zogeheten analytische cookies waarmee de NPO zijn bereik kan meten en verantwoorden. De cookiewetgeving werd in juni 2012 ingevoerd. De cookiemuur van de omroeporganisatie stuitte op veel kritiek, onder meer van telecomtoezichthouder OPTA en het College bescherming persoonsgegevens (CBP).

In februari verwijderde uitgeverij De Persgroep de cookiemuur van de websites van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. De hinderlijke pop-up werd vervangen door een bescheiden informatiestrookje in beeld. De NPO wil uiterlijk in juni een soortelijke oplossing, licht zijn woordvoerder toe.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in