Schiphol bezuinigt op kleur
“Het is heel goed mogelijk om de LED’s een felle kleur te laten geven, vergelijk het met de natriumlampen die nu voor verlichting worden gebruikt. Die kleur doet een beetje denken aan daglicht. Maar daarbij wordt wel vergeten dat een mens ’s nachts een heel andere kleurbeleving heeft. De koelere kleur van maanlicht blijkt veel en veel beter te werken, dat is gewoon een gevolg van de evolutie. De kegeltjes in het oog, waar we ’s nachts mee kijken, zijn het meest gevoelig voor een wat meer blauwe kleur, de zogeheten Moonlight-color. Het blijkt dat een moonlight LED-module van 20 watt net zo effectief is als een 80 watt LED-lamp die oranje licht geeft”, zegt Van Beek.
De blauwe curve geeft de gevoeligheid van het oog 's nachts aan, de rode curve heeft betrekking op de situatie bij daglicht.
Samen met de industrie doet Schiphol ook experimenten met nieuwe systemen en technieken. “Zo wordt binnenkort een groot veld met zonnecollectoren opgebouwd in samenwerking met Schneider Electric. Het zal een grootte krijgen van vier voetbalvelden en een plaatsje krijgen naast de start- en landingsbanen. Op zo’n punt wordt nooit gebouwd en zo krijgt de grond een nuttige bestemming”, zegt Van Beek.
Een van de proeven die met de zonnecellen wordt genomen, is het omzeilen van de 230 volt. Van Beek: “In de normale systemen wordt de gelijkspanning die wordt opgewekt door de zonnecellen omgevormd naar 230 volt wisselspanning, die dan later weer wordt omgezet naar een lage gelijkspanning om LED-lampen te voeden. Dan heb je dus twee keer een conversieverlies: bij de eerste stap van 15 procent en bij de tweede stap van 7 procent. Door die twee stappen uit te bannen, lopen we in elk geval die verliezen mis.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee