Overslaan en naar de inhoud gaan

Schiphol bezuinigt op kleur

“Als gewone LED's teveel energie vragen moet je kijken naar alternatieven”, zegt Marcel van Beek, programmamanager van Amsterdam Airport Schiphol en in die functie verantwoordelijk voor de Energie Strategie 2020. Als proef wordt de verlichting van parkeerterrein P40 van de luchthaven voorzien van LED’s in plaats van gewone lampen. Die verandering scheelt al een hoop, maar bovendien wordt een trucje uitgehaald met de kleur van de lampen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Het is heel goed mogelijk om de LED’s een felle kleur te laten geven, vergelijk het met de natriumlampen die nu voor verlichting worden gebruikt. Die kleur doet een beetje denken aan daglicht. Maar daarbij wordt wel vergeten dat een mens ’s nachts een heel andere kleurbeleving heeft. De koelere kleur van maanlicht blijkt veel en veel beter te werken, dat is gewoon een gevolg van de evolutie. De kegeltjes in het oog, waar we ’s nachts mee kijken, zijn het meest gevoelig voor een wat meer blauwe kleur, de zogeheten Moonlight-color. Het blijkt dat een moonlight LED-module van 20 watt net zo effectief is als een 80 watt LED-lamp die oranje licht geeft”, zegt Van Beek.

De blauwe curve geeft de gevoeligheid van het oog 's nachts aan, de rode curve heeft betrekking op de situatie bij daglicht.

Samen met de industrie doet Schiphol ook experimenten met nieuwe systemen en technieken. “Zo wordt binnenkort een groot veld met zonnecollectoren opgebouwd in samenwerking met Schneider Electric. Het zal een grootte krijgen van vier voetbalvelden en een plaatsje krijgen naast de start- en landingsbanen. Op zo’n punt wordt nooit gebouwd en zo krijgt de grond een nuttige bestemming”, zegt Van Beek.

Een van de proeven die met de zonnecellen wordt genomen, is het omzeilen van de 230 volt. Van Beek: “In de normale systemen wordt de gelijkspanning die wordt opgewekt door de zonnecellen omgevormd naar 230 volt wisselspanning, die dan later weer wordt omgezet naar een lage gelijkspanning om LED-lampen te voeden. Dan heb je dus twee keer een conversieverlies: bij de eerste stap van 15 procent en bij de tweede stap van 7 procent. Door die twee stappen uit te bannen, lopen we in elk geval die verliezen mis.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in