'Robotaxi's gaan files juist verergeren'
- In theorie gaan zelfrijdende auto's de verkeersdrukte verminderen.
- De praktijk voldoet niet altijd aan de theorie, bijvoorbeeld door gedragsverandering.
- Ride-hailing en ride-sharing hebben dat al aangetoond.
- Lees ook: Je auto kent je beter dan je vent of je vrouw
Zelfrijdende taxi's gaan fileproblemen níet oplossen en zelfs verergeren. Het gemak van robotaxi's kan mensen verleiden, maar de gevolgen voor steden zullen ernstig zijn. Dit is de waarschuwing die twee professoren van het gerenommeerde Amerikaanse techinstituut MIT nu geven.
Het gemak van autonome auto's die taxivervoer bieden, kan mensen verleiden om auto's flink meer te gaan gebruiken, zo beginnen de twee MIT-professoren hun waarschuwing. Zij hebben die gepubliceerd in de Amerikaanse krant San Francisco Chronicle. Als mensen voor deze verleiding gaan, dan zal dat leiden tot een AI-aangedreven nachtmerrie van verkeer, die technisch perfect is maar verschrikkelijk zal zijn voor onze steden".
Rooskleurige inschatting toen
"Waarom geloven we dit? Omdat het al is gebeurd met ride-sharing [zoals aangeboden door onder meer Uber - red.]." Professoren Carlo Ratti (baas van het MIT digital lab dat data over stadsleven vergaart) en John Rossant (oprichter van datadeelplatform CoMotion) hebben eerder de plank misgeslagen, geven ze nu zelf toe.
In de jaren 2010, zo schrijven ze in hun waarschuwing, liep het Senseable City Lab bij het MIT (Massachusetts Institute of Technology) voorop in het gebruik van Big Data om te bestuderen hoe ride-hailing en ride-sharing de straten van steden schoner en efficiënter konden maken. Professor Ratti is ook directeur bij het Senseable City Lab. De bevindingen toen leken verbazingwekkend te zijn, in positieve zin.
Uit A volgt dan B, en C
Goed gebruik van data zou de taxivloot in New York City met wel 40 procent kunnen verminderen, zónder dat daarbij grote vertragingen voor passagiers zouden optreden. Meer mensen zouden in minder auto's en voor minder geld van A naar B kunnen gaan. Dankzij goede afstemming van vraag, aanbod, lokatie en reistijd.
De daaruit volgende conclusie was dat dan minder mensen auto's hoefden te bezitten en dat daardoor weer wegen, stoepen en parkeerplaatsen minder belast zouden worden. Nieuwe bestemmingen voor die kostbare vierkante meters aan stedelijk grondgebied zouden dan mogelijk zijn. Tenminste, dat dachten de MIT-professoren toen.
Menselijk gedrag (en gemak)
Hun optimistische scenario bleek echter slechts theorie te zijn. In de praktijk bleken mensen hun gedrag aan te passen aan het bestaan van flexibel aan te roepen taxi's en flexibele meerij-ritten. Auto's zijn zo populair, omdat ze meer gemak en comfort bieden dan lopen, bussen en metro's, zo schrijven de experts nu in hun waarschuwing voor robotaxi's.
Als autogebruik goedkoper wordt door ride-sharing dan lokt dat meer mensen weg van die alternatieve vervoersmogelijkheden. Deze wisselwerking is na enkele jaren al duidelijk geworden in de data. Ride-hailing apps zoals die van Uber hebben voor flinke veranderingen in vervoer gezorgd: niet minder maar meer kilometers. Dus meer verkeer en ook meer uitlaatgassen.
Een onderzoek uit 2018 heeft al uitgewezen dat een dienst als Uber Pool, om te carpoolen met vreemden via de Uber-app, zo goedkoop was dat die het stadsverkeer liet stijgen. Voor elke mijl aan individueel verkeer die het wegnam, voegde het 2,6 mijl toe van mensen die anders níet met de auto zouden zijn gegaan.
De file wéér inrijden
Terwijl robotaxi's nu nog beperkt zijn, qua wetgeving én qua goed zelfrijdend vermogen, zien de twee wetenschappers een herhaling opdoemen van hun eerdere verkeerde inschatting. "We kunnen niet een glanzend nieuw stuk technologie ons een enorme verkeersopstopping in laten rijden, die we zelf veroorzaken."
De twee pleiten voor het aanpakken van verkeersinfarcten en verstopte binnensteden dan ook voor 'oude' vervoerstechnologie zoals bussen, metro's, fietsen en lopen. Die alternatieven voor de auto zijn volgens de MIT-experts schoner, goedkoper en efficiënter dan alles waar Silicon Valley mee op de proppen is gekomen.
Oude + nieuwe tech
Nieuwe technologie, zoals zelfrijdend vermogen en elektrische aandrijving, kunnen dan wel een rol spelen: voor bussen, shuttlebusjes en andere vormen van openbaar vervoer. Daarmee valt dan 'the last mile' tussen mensen thuis (of op kantoor) naar overstappunten en stations goed te overbruggen. Dit is dan ook een oplossing voor oudere mensen en mensen met een beperking, vullen de wetenschappers nog aan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee