Overslaan en naar de inhoud gaan

'Goedkeuring overname Ziggo lastig'

Liberty en Ziggo zelf stellen dat de overname voor consumenten geen negatieve gevolgen heeft, omdat UPC en Ziggo niet in dezelfde regio's actief zijn. "Maar media-aanbieders als SBS of Discovery Channel zullen straks wel zaken moeten doen met één machtige partij die bijna de hele kabelmarkt in het land in handen heeft'', zegt Vedder.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

"Liberty hoeft dan amper rekening te houden met concurrentie en zal aan deze aanbieders hoge prijzen kunnen vragen om hun programma's door te geven via het kabelnetwerk.."

Door de overname krijgt Liberty een erg groot marktaandeel op de Nederlandse kabelmarkt. Een combinatie van de twee kabelbedrijven bereikt volgens de partijen zelf zo'n 7 miljoen Nederlandse huishoudens, ofwel 90 procent van het totaal.

Vedder geeft aan dat Liberty er wel op kan wijzen dat de kabelmarkt onderdeel is van de bredere markt van infrastructuur waarover media verspreid worden. Dan gaat het dus niet alleen om het aanbod via de kabel, maar bijvoorbeeld ook om het aanbod via glasvezelverbindingen, de satelliet, ADSL, 3G of 4G en Digitenne.

"Het zou daarom ook kunnen dat het overnamebod alleen goedgekeurd wordt, wanneer Liberty zijn kabelactiviteiten in regio's waar niet al deze alternatieven aanwezig zijn, afstoot'', aldus de hoogleraar.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in