Markt voor spelletjes gegroeid met 23 procent
Op wereldschaal zal aan dit type advertenties in 2012 ongeveer 2,3 miljard euro worden besteed, denkt PwC.
Mede dankzij de hoge penetratie van breedband wint het online spelen in Nederland de laatste jaren snel terrein. Het aantal geregistreerde online ‘gamers’ steeg in 2007 met 23 procent naar 1,28 miljoen. Samen voeden deze gamers, deels door aankoop- of abonnementinkomsten en deels door advertentieopbrengsten, een markt met een totale waarde van 156 miljoen euro. De komende vijf jaar zal de online gaming-markt volgens PwC jaarlijks met gemiddeld 8 procent groeien naar een omvang van 229 miljoen euro in 2012. Nog sneller groeit waarschijnlijk de markt voor spelletjes op speciale spelcomputers. Het aantal verkochte spelcomputers steeg vorig jaar met 60 procent. Vooral de platforms Wii en Sony Playstation droegen aan deze groei bij. De toename in de verkoop van spelcomputers gaf een impuls aan de verkoop van console-games. Deze markt groeide met een kleine 33 procent tot een omvang van 227 miljoen euro. PwC verwacht dat in deze markt over vijf jaar zo'n 360 miljoen euro per jaar zal omgaan. Dat komt neer op een groei met bijna 10 procent per jaar. De groei van het aantal consoles en online games gaat volgens PwC ten koste van de markt voor PC-spelletjes. In 2007 werden er zo’n 3,7 miljoen verkocht, wat neerkomt op een daling met bijna drie procent. Dankzij de gemiddeld ongeveer vijf procent hogere verkoopprijzen kwam er in waarde gerekend toch nog een groei met bijna drie procent uit de bus. PwC stelt vast dat er verschuivingen gaande zijn in de kasstromen en machtsverhoudingen op de spelletjesmarkt. De rol van uitgevers is niet meer vanzelfsprekend, constateert de voorzitter van PwC’s ‘entertainment- en mediapraktijk’ in Nederland, John Middelweerd. "We zien een ontwikkeling dat games ook via alternatieve distributiekanalen bij consumenten terechtkomen." Ontwikkelaars kunnen hun game zelf distribueren - zowel voor pc's als voor consoles (bijvoorbeeld via WiiWare) - via het internet. Maar ook wireless games bijvoorbeeld via de Apple Store naar de iPhone. Een deel van de opbrengst gaat dan naar Apple in plaats van de publisher.” Uitgevers spelen welliswaar nog altijd een dominante rol bij de marketing van games, zegt Middelweerd, "maar ontwikkelaars en bedenkers van games zitten ook op dit punt niet stil en ontdekken zelf de mogelijkheden van Youtube en van viral campagnes om hun spel te promoten."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee