Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiele omzet daalde in 2010

De voornaamste oorzaak is de verlaging van de tarieven door regelgeving; de economie speelt een kleinere rol. De omzet uit spraak daalde flink en de groei in non-voice compenseerde dat niet. Meer dan 32 procent van de omzet komt nu uit sms en data. Conjunctureel gezien is het vierde kwartaal zwakker dan het derde. De dienstenomzet daalde sequentieel met 0,9 procent tot 1,55 miljard euro in Q4. Op jaarbasis was de daling 1,3 procent.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Dit jaar keert lichte groei terug
In 2011 groeit de markt met 0,5 procent tot iets meer dan 6,3 miljard euro, verwacht Telecompaper. De gemiddelde groei over de periode 2010-2015 is 1,6 procent, tot een omzet van 6,8 miljard euro in 2015. Dit jaar en volgend jaar drukt de regulering van de gespreksafgiftetarieven op de omzet uit spraak, maar dit wordt grotendeels gecompenseerd door de groei in mobiele data.

Alleen Vodafone groeide
Van de 3 operators wist alleen Vodafone te groeien, met 6,1 procent. T-Mobile zag de omzet met 3,0 procent dalen, KPN met 2,9 procent. KPN's marktaandeel daalde licht, tot 49 procent van alle aansluitingen, terwijl Vodafone groeide tot meer dan 27 procent. T-Mobile bleef relatief stabiel op 24 procent.

Het aantal actieve aansluitingen daalde vorig jaar met 2,3 procent tot net onder de 20 miljoen. Dit is veroorzaakt door een daling van 10,8 procent in het aantal prepaid aansluitingen – KPN en T-Mobile hebben een miljoen inactieve prepaid simkaarten uitgeschakeld. De penetratie daalde van 123,5 aansluitingen per 100 inwoners naar 120 per 100 in Q4 2010.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in