Verkoop netbooks groeit hard
Uit de cijfers van DisplaySearch blijkt ook dat Asus in het netbooksegment gestaag marktaandeel verliest aan Acer, Dell, HP, Lenovo, Toshiba en andere concurrenten. Asus bracht eind 2007 als eerste een goedkope mini-notebook op de markt, de Eee PC. Andere fabrikanten keken het kunstje af en brachten in de loop van 2008 en 2009 eveneens kleine, lichte en goedkope notebooks op de markt.
Van alle wereldwijd verkochte netbooks kwam in het tweede kwartaal 32,9 procent in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) terecht. Het aandeel van Noord-Amerika deed daar met 26,6 procent weinig voor onder. De groei in West-Europa is volgens de onderzoekers aangewakkerd door aanbiedingen van telecombedrijven die netbooks vaak gratis aanbieden in combinatie met een tweejarig abonnement voor mobiele datacommunicatie. In Noord-Amerika doen telecom- en kabelbedrijven proeven met soortgelijke aanbiedingen.
DisplaySearch constateert dat de schermgrootte van netbooks steeds verder is toegenomen. De eerste modellen hadden een beeldscherm van 7 tot 8,9 inch, daarna volgde de sprong naar 10,2 inch en sommige fabrikanten hebben nu al modellen van 11,6 inch. Dat leidt tot een overlap met zogeheten ultraportables met schermen van 11 tot 13 inch die al langer op de markt waren. Volgens DisplaySearch verliezen netbooks met grote schermen hun prijsvoordeel ten opzichte van gewone notebooks.
Microsoft heeft laten doorschemeren dat het meer wil verdienen aan netbooks waarop zijn besturingssysteem Windows is geïnstalleerd. Op dit moment is een licentie op Windows XP, waarop de meeste netbooks draaien, relatief laaggeprijsd. Met de komst van Windows 7 zou Microsoft de prijs van een licentie kunnen opschroeven. DisplaySearch waarschuwt dat een significante prijsstijging consumenten kan afschrikken die netbooks nu vooral als tweede pc aanschaffen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee