Overslaan en naar de inhoud gaan

Blackberry en iPhone rukken op ten koste van Nokia

In het derde kwartaal kelderde het marktaandeel van Nokia in het segment van de smartphones van 51,4 naar 38,9 procent ten opzichte van de overeenkomstige periode in 2007. Nokia verkocht 15,5 miljoen slimme mobieltjes. Tegelijk steeg het aandeel van RIM naar 15,2 procent en dat van Apple naar 17,3 procent.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Daarmee bekleedt Apple nu nog de tweede positie, maar Canalys acht het goed mogelijk dat RIM in het vierde kwartaal die rol overneemt. Drie nieuwe modellen van RIM - de Bold, de Storm en de Pearl 8220 - zullen de verkoop van Blackberry’s komende feestdagen naar verwachting aanjagen. Voordat de iPhone op het toneel verscheen stond RIM overigens ook al op de tweede plaats.

De totale markt voor mobieltjes groeide in het derde kwartaal nog maar met 3 procent. In de verkoop van smartphones zit nog wel flinke groei: er gingen bijna 40 miljoen toestellen van dit type over de toonbank, 28 procent meer dan een jaar geleden.

Verdeeld naar besturingssysteem is Symbian nog wel de grootste, maar het marktaandeel viel fors terug van 68,1 naar 46,6 procent. Na de softwareplatforms van Apple (17,3 procent) en RIM (15,2 procent) staat Microsoft met Windows Mobile op de vierde plaats met 13,6 procent marktaandeel. Dat is iets meer dan de 12,2 procent van vorig jaar.

Fabrikant 2008 Q3,aantal 2008 Q3,aandeel 2007 Q3,aandeel
Nokia 15,49 mln 38,9 % 51,4 %
Apple 6,90 mln 17,3 % 3,6 %
RIM 6,05 mln 15,2 % 10,6 %
Motorola 2,31 mln 5,8 % 6,6 %
HTC 2,31 mln 5,8 % 2,7 %
Overigen 6,79 mln 17,0 % 25,1 %
Totaal 39,85 mln 100 % 100 %
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in