Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse Opta zet mes in mobiel aflevertarief

Op dit moment betaalt een Britse telecomaanbieder nog 4,3 pence per minuut (4,8 eurocent) aan een andere telecomaanbieder wanneer zijn klant iemand belt op het netwerk van die laatstgenoemde aanbieder. De telecomaanbieders verrekenen deze hoge kosten in de beltarieven. OfCom brengt dit 'aflevertarief' in een aantal stappen terug naar 0,5 pence in 2015.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De maatregel is het gevolg van een Europese richtlijn die de toezichthouders verplicht de mobiele terminatiekosten, zoals deze vergoeding heet, terug te brengen tot onder de eurocent. Groot-Brittannië is daarmee het derde land na Polen en België waar de afleverkosten worden aangepakt. In België gaan deze kosten terug naar 1 eurocent in 2013 (nu 9 cent); in Polen gaat het tarief in 2011 naar 3,4 cent (nu 4,3 cent). Naar schatting halen de grote telecomaanbieders zo'n 15 procent van hun omzet uit de mobiele terminatievergoedingen.

Vodafone heeft dan ook al geklaagd over de drastische ingreep. Het bedrijf meent dat de maatregel het fundament onder investeringen in het netwerk weghaalt en in tegenspraak is met het beleid van de Britse overheid om het gebruik van mobiele data te stimuleren.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in