Overslaan en naar de inhoud gaan

Google geeft zoekresultaten betekenis

Dat meldt The Wall Street Journal op basis van een gesprek dat de Amerikaanse krant had met Amit Singhal, die een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van zoekmachinefunctionaliteit bij Google.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De huidige systematiek, waarbij het belang van een website voor de zoekvraag wordt bepaald aan de hand van inhoud, verwijzingen door andere sites en nog tientallen criteria, blijft ongewijzigd. Maar Google is van plan dat algoritme aan te vullen met semantische zoekfunctionaliteit.

Sneller antwoord

De bedoeling daarvan is zoekenden bij het gebruik van Googles zoekmachine sneller antwoord te geven op de gestelde vraag. De zoekopdracht '10 grootste meren in Californië' resulteert nu alleen in een verwijzing naar websites die die woorden bevatten, geeft Singhal als voorbeeld, en 'dan duimen we en hopen we dat er een webpagina tussen zit met het antwoord'. In de toekomst gaat Google gewoon een lijstje oplepelen met de namen van die meren. Een ander voorbeeld is het reageren met een biografie en een publicatieoverzicht op de zoekopdracht met de naam van een auteur, met links naar boekbesprekingen en sites waar die boeken te verkrijgen zijn.

Google werkt al twee jaar aan een database met feiten om deze functionaliteit te onderbouwen. Het zou inmiddels met behulp van speciaal daarvoor ontwikkelde algoritmes gegevens over 200 miljoen entiteiten verzameld hebben. Maar het heeft nog geen introductiedatum vastgesteld voor toevoeging van semantisch zoeken aan zijn zoekmachine.

Aanpassingen nodig

Eén van de redenen om niet al te veel haast te maken is, dat onduidelijk is hoe de aanpassing Googles advertentieactiviteiten zal beïnvloeden. Als internetters direct antwoord krijgen op een vraag, kan dat ten koste gaan van de aandacht voor eventuele advertenties. Anderzijds zijn er wel kansen om gerichter advertenties te verkopen, als gebruikers van de zoekmachine specifiekere antwoorden op gestelde vragen krijgen.

De aanpassing krijgt zeker gevolgen voor de manier waarop websites gevonden worden. De Wall Street Journal citeert een deskundige die meent dat 10 tot 20 procent van alle zoekopdrachten in een andere volgorde van resultaten zullen leiden dan onder het huidige algoritme. Dat betekent werk aan de winkel voor de bouwers van websites en specilisten in search engine optimization.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in