Telecomlicentie voor Capgemini
Daarna worden waarschijnlijk Scandinavië en Duitsland aangepakt.
Eerste Nederlandse klanten
Capgemini-Prosodie verzorgt voor bedrijven zogeheten frontoffice-diensten, waarbij eenvoudige (dat wil meestal zeggen herhalende) klantvragen en transactie-initiatieven geautomatiseerd worden afgewikkeld. Prosodie verzorgt momenteel ongeveer 3 miljard transacties per jaar. Met een groei op klantcontacten via de sociale media. Per klantcontact wordt daardoor zo'n 5 tot 10 euro bespaard, vertelt business developer Jaap Kwadijk. Consumentenvragen die zich niet lenen voor geautomatiseerde verwerking worden in een vroeg stadium als zodanig herkend en doorgesluisd naar een competente medewerker van Capgemini's opdrachtgever.
Als voorbeeld noemt Kwadijk de afwikkeling van binnenkomende gesprekken bij het Franse bureau voor sociale uitkeringen, Pôle Emploi, waar het overgrote merendeel van de vragen de bijschrijving van uitkeringen op de bankrekening betreft: "Die vragen worden nu snel en tegen geringe kosten geautomatiseerd afgehandeld". Andere klanten van Prosodie zijn Air France, het energiebedrijf EDF, SNCF en de bank Crédit Agricole. De eerste Nederlandse klanten zullen volgens Kwadijk naar verwachting binnen enkele weken hun handtekening zetten onder de meerjarige contracten die als regel aan de dienstverlening van Prosodie ten grondslag liggen.
'Internet of Things'
Voor de realisatie van zijn frontoffice-services maakt Prosodie intensief gebruik van telecomnetwerken en de daarop geïmplementeerde diensten, zoals spraakverkeer, SMS en andersoortig digitaal berichtenverkeer. Meestal zal het die diensten inkopen bij gevestigde telecombedrijven, maar Prosodie wil voor de ondersteuning van zijn klanten niet afhankelijk zijn van deze 'derden'. Daarbij spelen zowel financieel-economische als praktische overwegingen een rol:
- Prosodie denkt dat het sommige telecomdiensten zelf aanmerkelijk goedkoper kan realiseren dan de tarieven die de Telecomproviders nu berekenen. Dat zou met name gelden voor SMS-jes, die juist bij frontoffice-diensten en aantrekkelijke communicatievorm blijken.
- Frontoffice-contacten zullen in toenemende mate samenhangen met 'the internet of things'. "De dingen in dat 'internet van dingen' communiceren vaak via een SIM-metje. Als wij of onze opdrachtgever dan van telecomprovider wil wisselen, dan moet dat niet betekenen dat we dan 10-duizenden provider-gebonden SIM-metjes in apparaten van bij de klanten van onze klanten zouden moeten gaan vervangen" legt Kwadijk uit. Er moeten dus neutrale SIM's in en als een Telecomprovider dat niet ondersteunt, "dan willen we daar zelf voor kunnen zorgen, en dan is het wel zo makkelijk als we zelf over een telecomlicentie beschikken"
Verder speelt wellicht ook een rol dat Prosodies diensten vooral kosten besparen op de facturen van telecom-providers. Die zullen de IT-dienstverlener om die reden wellicht niet consequent een warm hart toedragen. Maar dat wil Kwadijk niet met zoveel woorden bevestigen. De telecombedrijven zelf, zijn immers ook prospects voor Prosodie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee