Overslaan en naar de inhoud gaan

Ballmer: 'ik heb meer goed gedaan dan verprutst'

Ballmer werd voor Fortune geïnterviewd door de bekende Microsoft-watcher MaryJo Foley, die voor de gelegenheid ook enkele collega's van Ballmer sprak. Meest opmerkelijke prestatie die de laatsten Ballmer toedichten is wellicht, dat hij het enorme bedrijf Microsoft wist te managen. In droge cijfers: in de dertien jaar dat Ballmer aan het roer stond, verdrievoudigde de omzet en verdubbelde de winst.
Microsoft-CEO Steve Ballmer
© Microsoft
Microsoft

"Waarschijnlijk heeft Apple de afgelopen vijf jaar meer verdiend dan wij", zegt Ballmer in een verwijzing naar een veelgehoorde kritiek. "Maar ik durf te wedden dat we de aflopen 13 jaar meer geld hebben verdiend dan bijna wie ook op deze planeet. En daar ben ik, eerlijk gezegd, ontzettend trots op."

Goed in omzet en winst genereren

Ballmers rol hierbij was groot, geven ook de insiders toe. Ballmer was door zijn extraverte persoonlijkheid een goede deal-maker. De overnames die onder zijn leiding tot stand kwamen pakten meestal goed uit; met name Fast Search & Transfer en Navision zijn ook nog een belangrijke inkomstenbron voor Microsoft die het belang van enkele mislukte overnames gemakkelijk uitvlakken. En wellicht het belangrijkste: Ballmer maakte een eind aan het ongericht ontwikkelen van producten en diensten, simpelweg omdat ze leuk of interessant leken. "Microsoft-medewerkers geloofden dat we gewoon dingen konden maken dat we gewoon een onderdeel ergens van kunnen ontwikkelen en dat het dan automatisch gaat lopen. Ik geloof dat niet", zegt Ballmer. Voor ieder project eiste hij een gedetailleerd plan met onderbouwing hoe dat project geld op zou gaan leveren.

Antitrustzaken een hoofdpijndossier

Ballmer kende ook twee hoofdpijndossiers. Als het vervelends ervoer hij de de vele antitrustzaken, begin deze eeuw, tegen Micosoft. "Het onderwerp zijn van een rechtszaak of zelfs maar een klacht van de overheid is een erg vervelende, onprettige situatie", zegt Ballmer. "Het heeft alleen maar negatieve kanten. Mensen nemen aan dat er echt een probleem is, als de overheid een klacht tegen je indient. De boodschap dat we een goed, eerlijk bedrijf met moraal waren, wordt dan moeilijk over te brengen, zelfs als je daar zelf van overtuigd bent."

Acceptatie in zakelijke markt kwam niet vanzelf

De tweede grote uitdaging voor Ballmer was, acceptatie in de zakelijke markt, en dan met name bij de grotere bedrijven. Het imago van merk voor computerhobbyisten bleef lang aan Microsoft kleven, en dat maakte het lastig - en een zaak van lange adem - om bedrijfsgerichte pakketten als Exchange, SQL Server en Windows Server in de markt te zetten. Het kostte jaren om de perceptie te veranderen zegt Ballmer. "Mensen zeggen eigenlijk pas de laatste vijf, zes jaar dat Microsoft goed past bij het bedrijfsleven. Je hoort nu zelfs zeggen dat we 'geboren' zijn voor de zakelijke markt. Maar nog in 2007, 2008 kreeg ik soms wel eens de opmerking dat we helemaal geen leverancier voor het bedrijfsleven waren."

"Xbox was mijn beslissing"

Opmerkelijk genoeg speelde Ballmer overigens ook een belangrijke rol bij de uitbouw van de consumententak van Microsoft, en met name bij Microsofts entree in de markt van spelcomputers. "De Xbox was mijn beslissing, en daar ben ik verantwoordelijk voor. Ik geloof in verantwoording afleggen. En wat de Xbox betreft rust die plicht op mijn schouders."

Het volledige interview is te lezen op de website van Fortune.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in