EU wil meer aandacht voor informatica op school
Vassiliou kaartte de kwestie vandaag bij de aanbieding van een voor de Commissie opgesteld verslag van een onderzoek naar transversaliteit in het onderwijs in Europa. Het aanleren van transversale vaardigheden -- informatica, ondernemerschap en burgerschap -- is essentieel bij het voorbereiden van jongeren op de arbeidsmarkt van vandaag. Scholen besteden hier in het algemeen nog steeds te weinig aandacht aan, vergeleken met basisvaardigheden in lezen, wiskunde en exacte wetenschappen, zo blijkt uit een nieuw verslag van de Europese Commissie.
Manier van lesgeven te veranderen
Transversale vaardigheden worden gewoonlijk onderwezen als deel van andere onderwerpen en in de meeste landen zijn informatica, ondernemerschap en burgerschap opgenomen in de nationale leerplannen. Maar de aanpak blijkt niet overal in Europa optimaal. Zo komt het nog steeds verrassend weinig voor dat scholen digitale vaardigheden onderwijzen bij vakken als natuurwetenschappen, wiskunde of talen. Uit het verslag blijkt dat de integratie van IT, ondernemerschap of burgerschap in kernonderwerpen scholen mogelijk dwingt hun manier van lesgeven te veranderen, en overeengekomen leerresultaten en geschikte toetsingsmethoden vast te stellen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee