De kracht van consultancy: leren van klant omgevingen
Een frisse start in een nieuwe baan is altijd spannend. Het zit vol verwachtingen maar ook met een vleugje onzekerheid. Julian, IT Consultant bij Goodzo, heeft deze uitdaging met vastberadenheid omarmd. Hij overwint obstakels en transformeert ze tot waardevolle leermomenten. Zo ondersteund Julian, als consultant, partners van Goodzo gemiddeld zo een 9 maanden tot een jaar. Waardoor hij veel organisaties(structuren), branches en werkwijzen voorbij ziet komen.
Julian (23) is onlangs gestart als Senior Servicedesk Medewerker bij MOBA, een toonaangevende fabrikant van machines voor het sorteren, verpakken en verwerken van eieren, die hij heeft weten binnenhalen door middel van zijn connecties. In dit artikel deelt Julian zijn ‘learnings’ die hij meeneemt naar volgende uitdagingen.
Een belangrijk aspect van Julian's succesverhaal is zijn vermogen om duurzame relaties op te bouwen en te onderhouden. Zijn connectie met een voormalige collega speelde een belangrijke rol bij het realiseren van zijn nieuwe positie. Na het ondersteunen van de service desk van een van Goodzo haar partners en het hierbij opdoen van fundamentele IT vaardigheden en kennis was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Dit motiveerde hem om nieuwe mogelijkheden te verkennen, en met behulp van zijn professionele netwerk kon hij een plek (en een nieuwe partner voor Goodzo!) creëren bij MOBA.
Als consultant heeft Julian aan projecten gewerkt voor verschillende klanten. Elk van deze klanten vertegenwoordigt een unieke organisatiestructuur, opereert binnen een specifieke branche en hanteert verschillende werkwijzen. Door zijn betrokkenheid bij deze projecten heeft Julian al een breed inzicht in de diversiteit van de organisaties. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat hij betrokken is bij IT-implementaties, procesverbeteringen, of andere support-opdrachten waarbij hij direct te maken krijgt met de bedrijfsprocessen van de klant.
“Uit mijn eerdere opdrachten heb ik geleerd dat tijdige en effectieve communicatie, probleemoplossend vermogen en het vermogen om onder druk te presteren cruciaal zijn in de IT-wereld. Als IT'er ben ik me ervan bewust dat ons werk een ondersteunende rol heeft en dat we altijd de eindgebruiker in gedachten moeten houden. Onlangs ben ik begonnen met het Deep Dive-traject, waar we trainingen krijgen om onze sociale vaardigheden verder te ontwikkelen. Dit komt goed van pas in mijn werk, waar interactie met mensen een belangrijk onderdeel is van het leveren van effectieve IT-ondersteuning”
Werkdruk kennen we allemaal. Zo werd Julian ook geconfronteerd met een situatie waarbij de werkdruk hoog was en er veel tickets moesten worden afgehandeld. Ondanks deze uitdagingen slaagde Julian erin om snel te schakelen, De juiste mensen te verbinden, duidelijk te communiceren met collega's en klanten, en effectieve oplossingen te vinden voor de problemen die zich voordeden. Dat laatste was doorslaggevend. Tijd maken om naar de kern te kijken en gebruikers te begrijpen zodat problemen zich niet herhaaldelijk voorkomen. Daar zat veel winst en energie. De juiste vragen stellen en de opdrachtgever durven challengen: zo bereiken je het beste resultaat en zorg je ervoor dat je nog meer uit je afdeling kunt halen.
IT-consultants van Goodzo zorgen niet alleen voor verbinding binnen organisaties, ze zijn de verbinding. Nieuwsgierig en sociaal vaardig vormen de consultants de schakel tussen de gebruiker en de specialist. Want processen verbeteren doe je door eerst de mens en zijn of haar problemen te begrijpen. Met die mindset maakt Goodzo het verschil voor organisaties die hun maximale potentieel willen benutten. Ook support nodig? Ontdek hier hoe Goodzo jouw organisatie helpt: https://www.goodzo.nl/consultancy-en-detachering/support-engineer
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee