Van het IT Traineeship naar een succesvolle Deep Dive: Sanne praat je helemaal bij
Sanne (30) is gek op UI/UX-design. Dat voelde ze bijvoorbeeld al tijdens haar opleiding Communicatie en Multimedia Design, maar daarna bleek het lastig om ook echt als UX’er aan de slag te kunnen. Gelukkig maar, zeggen we nu, want ze heeft haar geluk teruggevonden bij het IT Traineeship van Goodzo. Ondertussen werkt Sanne hier al twee jaar en heeft ze ook haar Deep Dive in de pocket. Hoog tijd om eens even terug te kijken op de afgelopen jaren.
Waarom wilde je de switch van grafische vormgeving en webdesign naar IT maken?
Omdat UX/UI in applicaties en software heel erg belangrijk is en ik dat nog steeds als mijn ideale werkveld zie. Ik dacht: als het niet linksom kan, via mijn opleiding en werk als grafisch vormgever, dan maar rechtsom.
En waarom was het IT Traineeship bij Goodzo daarvoor de beste keuze voor je?
Door het mooie ontwikkeltraject wat Goodzo me geeft. Je doet in korte tijd bij verschillende bedrijven ervaring op en je krijgt alle tools en trainingen om je carrière een boost te geven in de richting die jij voor ogen hebt. Dat is heel erg waardevol. Ik begon met de servicedesk bij Simac, hierna heb ik Vulnerability Management gedaan bij het CISO Office bij PwC en nu werk ik als Frontend Mendix Developer bij de Gemeente Rotterdam. Dat vind ik leuk, net als developen, maar uiteindelijk wil ik wel richting UX. UX’ers zijn echt bezig met hoe een designsysteem eruit ziet. Het liefst zou ik daar nog een stap voor gaan zitten: onderzoek naar de gebruiker doen, prototypes testen en tot iets komen waarvan de gebruiker zelf niet eens wist dat-ie er naar op zoek was. Maar daarvoor heb je wel ervaring nodig en die doe je op in het IT Growth Program. In het IT Traineeship, fase 1 van dit programma, begin je met werken op een servicedesk en haal je alle benodigde certificaten. Toen ik daar mee bezig was dacht ik weleens: waarom moet ik dit leren? Waarom doe ik dit? Maar alles komt later in je werk terug, dat is heel leuk om te merken. Het opleidingstraject is heel slim opgebouwd.
Heb je daar een mooi voorbeeld van?
Haha, jawel. Het werk op de servicedesk voelde voor mij in eerste instantie misschien een beetje ondankbaar. Je bent nou eenmaal het eerste aanspreekpunt voor mensen die een technisch probleem hebben dus ervaar je vaak ook de frustratie die daarbij komt kijken. Door goed naar ze te luisteren en de juiste vragen te stellen kan je al veel van het probleem achterhalen. Je kunt al heel veel verkennen voordat je het naar andere afdelingen doorzet. Dat maakt het werken op de servicedesk zo waardevol voor je verdere carrière: het leert je om door te vragen, een probleem uit te diepen. Mensen écht horen en willen helpen, luisteren en doorvragen.
Daarna kwam fase 2: de Deep Dive. Hoe was dat?
Voor mij begon daar mijn échte ontwikkeling. Naast het werk voor je opdrachtgever heb je ook iedere vrijdag training bij Goodzo. Dat is deels technisch en deels gericht op soft skills. De consultancy-trainingen in bijvoorbeeld PRINCE2 en DevOps zorgen voor een heel sterk fundament onder mijn carrière. Toen ik net aan de Deep Dive begon voelde ik dat nog niet zo, maar tegen het eind kwam alles samen. Dat is heel tof om te merken. En ook de onderwerpen die me in eerste instantie niet zo aanspraken zijn eigenlijk heel waardevol: leren wat je niet leuk vindt draagt bij aan leren wat je wél leuk vindt. De Deep Dive heeft me echt anders naar mijn werk laten kijken. Vroeg in een project falen is iets goeds, omdat je ervan leert. Dat vind ik heel interessant. Of dat je op zoek moet gaan naar wat de stakeholder blij maakt, bezig zijn met mensen. Daar komen die consultancy skills weer om de hoek kijken: hoe moet je bepaalde vraagstellingen insteken om te achterhalen waar het probleem en de frustratie vandaan komen? En hoe speel je daar als consultant het beste op in? Ik vond de trainingen van Guido Geenen daarin echt heel erg fijn. Hij heeft verstand van zaken en er is een hele goede balans tussen informatie en praktijk.
Kortom: Goodzo is echt het allerbeste wat jou ooit is overkomen. Of overdrijven we nu een beetje?
Nou, ik heb het gewoon heel erg naar mijn zin en Goodzo helpt me wel echt ontzettend in mijn ontwikkeling! Mijn eigen Fieldmanager stimuleert dat ook heel erg, bijvoorbeeld in de growgesprekken die we samen voeren. Je stelt dan leerdoelen op en gedurende het jaar check je in wat je ontwikkeling is. Daardoor krijg ik bepaalde inzichten die ik anders nooit had gehad. En andere collega’s helpen je ook waar ze kunnen, al moet je dat soms wel zelf initiëren. Maar ook dat hoort erbij. Bij Goodzo heerst er echt een communitygevoel. Het is echt leuk om op kantoor te komen, we helpen elkaar en steunen elkaar en organiseren ook nog eens allerlei leuke dingen samen. Daarom is dit zo’n goede plek voor mij.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee