Big Mac gaat voor Big Data
De Amerikaanse hamburgerketen neemt het Israëlische bedrijf Dynamic Yield over, dat gespecialiseerd is in dit soort toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Volgens inschattingen op basis van een recente financieringsronde heeft die firma een waarde van enkele honderden miljoenen dollars. Insiders stellen nu dat McDonald's nu meer dan 300 miljoen dollar neertelt voor deze overname, meldt persbureau Reuters.
Van IKEA naar fastfood
Dynamic Yield werkt ook al samen met onder meer IKEA en heeft kantoren in New York en Tel Aviv. De nu door de Big Mac-maker aangekochte AI-technologie moet dit jaar in de Verenigde Staten in gebruik worden genomen bij menuschermen in onder meer drive in's. Daarna komen andere belangrijke markten aan de beurt. Of Nederlandse drive-in's ook dynamische menukaarten krijgen is onduidelijk.
De AI-aankoop nu is de grootste overname door McDonald's sinds 1999 (toen het restaurantketen Boston Market overname), schrijft Wired. CEO Steve Easterbrook vertelt in een interview met dat techmagazine dat de koop van Dynamic Yield niet het begin is van de digitale transformatie van McDonald's maar de catalysator die voor verdere ontwikkeling zorgt. De fastfoodketen had namelijk al flink wat technologie en data in huis, maar had dat nog niet goed met elkaar verbonden, aldus Easterbrook. "Hoe ga je van mass marketing over naar mass personalization? Om dat te doen, moet je echt de data in dat ecosysteem ontsluiten op een manier die nuttig is voor een klant."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee