Boeing laat vliegtuiginspectie deels over aan tech
Het automatiseringsplan van Boeing voor een bepaald deel van zijn inspecties is naar buiten gekomen via een nieuwsbrief van de vakbond International Association of Machinists and Aerospace Workers, District 751. Die lokale vakbond voor de grote vliegtuigfabrikant in Seattle informeert leden over de "slechte beslisissing" van de werkgever om "de tweede set ogen op duizenden werkpakketten te elimineren". Het gaat om twee lichtingen van elk 451 inspecteurs die respectievelijk dit jaar en komend jaar naar ander werk worden overgeheveld.
Fatale crashes
Boeing bevestigt het plan tegenover Amerikaanse media maar doet geen mededelingen over details zoals het aantal betrokken werknemers. Wel stelt de vliegtuigfabrikant dat de voorgenomen inzet van technologie voor geautomatiseerde inspectie zal zorgen voor een kwaliteitsverbetering over de gehele linie. Momenteel is de producent van het 737 Max 8-toestel verwikkeld in ophef over zijn inzet van een geautomatiseerd bijsturingssysteem in dat relatief nieuwe vliegtuigtype. Twee toestellen zijn binnen een half jaar neergestort, waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen.
Bij het nu omstreden bijsturingssysteem hebben inspecties én de luchtvaartautoriteit FAA ook een rol gespeeld. Vanuit overheidswege zou er te weinig controle zijn geweest; onder meer doordat controles in de praktijk meer en meer zouden zijn overgelaten aan Boeing. Dit heeft The Seattle Times weten te onthullen. Naar aanleiding daarvan is onderzoek ingesteld waaruit nog andere inspectietekortkomingen naar voren zijn gekomen.
Controles en FAA
De geplande vervanging van inspecteurs door geautomatiseerde systemen betreft niet alle inspecties en ook niet alle menselijke uitvoerders daarvan. De geautomatiseerde inspectie is alleen voor 'stabiele procedures', wat neerkomt op productieprocessen voor componenten met een kleine kans op vergissingen. Daarmee zou het dus geen impact op veiligheid moeten hebben.
Een voorbeeld is controle van de samenstelling van composietmaterialen waarmee vleugels worden geproduceerd. Wel vormen de ongeveer 900 inspecteurs die in twee rondes elders binnen het bedrijf worden ingezet een redelijk deel van de 3000 inspecteurs die Boeing in zijn productiefaciliteit te Seattle inzet. De FAA buigt zich nog over deze voorgenomen automatisering van Boeing.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee