Overslaan en naar de inhoud gaan

Boeing laat vliegtuiginspectie deels over aan tech

Vliegtuigfabrikant Boeing kiest voor meer technologie, ook in zijn productie-omgeving. Het bedrijf schrapt de huidige inzet van zo'n 900 inspecteurs, in twee reorganisatierondes. Zij worden vervangen door geautomatiseerde controle van bijvoorbeeld vleugelmaterialen. De Amerikaanse vakbond van luchtvaartingenieurs tekent protest aan.
Air Force One
© White House
White House

Het automatiseringsplan van Boeing voor een bepaald deel van zijn inspecties is naar buiten gekomen via een nieuwsbrief van de vakbond International Association of Machinists and Aerospace Workers, District 751. Die lokale vakbond voor de grote vliegtuigfabrikant in Seattle informeert leden over de "slechte beslisissing" van de werkgever om "de tweede set ogen op duizenden werkpakketten te elimineren". Het gaat om twee lichtingen van elk 451 inspecteurs die respectievelijk dit jaar en komend jaar naar ander werk worden overgeheveld.

Fatale crashes

Boeing bevestigt het plan tegenover Amerikaanse media maar doet geen mededelingen over details zoals het aantal betrokken werknemers. Wel stelt de vliegtuigfabrikant dat de voorgenomen inzet van technologie voor geautomatiseerde inspectie zal zorgen voor een kwaliteitsverbetering over de gehele linie. Momenteel is de producent van het 737 Max 8-toestel verwikkeld in ophef over zijn inzet van een geautomatiseerd bijsturingssysteem in dat relatief nieuwe vliegtuigtype. Twee toestellen zijn binnen een half jaar neergestort, waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen.

Bij het nu omstreden bijsturingssysteem hebben inspecties én de luchtvaartautoriteit FAA ook een rol gespeeld. Vanuit overheidswege zou er te weinig controle zijn geweest; onder meer doordat controles in de praktijk meer en meer zouden zijn overgelaten aan Boeing. Dit heeft The Seattle Times weten te onthullen. Naar aanleiding daarvan is onderzoek ingesteld waaruit nog andere inspectietekortkomingen naar voren zijn gekomen.

Controles en FAA

De geplande vervanging van inspecteurs door geautomatiseerde systemen betreft niet alle inspecties en ook niet alle menselijke uitvoerders daarvan. De geautomatiseerde inspectie is alleen voor 'stabiele procedures', wat neerkomt op productieprocessen voor componenten met een kleine kans op vergissingen. Daarmee zou het dus geen impact op veiligheid moeten hebben.

Een voorbeeld is controle van de samenstelling van composietmaterialen waarmee vleugels worden geproduceerd. Wel vormen de ongeveer 900 inspecteurs die in twee rondes elders binnen het bedrijf worden ingezet een redelijk deel van de 3000 inspecteurs die Boeing in zijn productiefaciliteit te Seattle inzet. De FAA buigt zich nog over deze voorgenomen automatisering van Boeing.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in