Deloitte: Grote AI-belofte leidt nog vaak tot teleurstelling
Die trend weerhoudt organisaties overigens er niet van te investeren in kunstmatige intelligentie (AI). Iets meer dan drie kwart (76%) zegt dat zijn organisatie het komend jaar meer gaat investeren in AI-toepassingen, blijkt uit het State of AI in the Enterprise-rapport (pdf). Maar liefst 94% zegt dat AI-toepassingen cruciaal zijn voor succes de komende vijf jaar. Slechts 3% zegt de investeringen terug te schroeven.
Deloitte verdeelt de organisaties in vier categorieën, verdeeld over twee assen - namelijk het aantal AI-toepassingen dat volledig in productie is genomen en op de andere as het succes dat wordt toegekend aan de AI-toepassingen. 27% van de onderzochte organisaties heeft zes of meer toepassingen met veel succes in gebruik. 28% zit precies aan de andere kant en heeft nog weinig ondernomen en ook geen grote successen geboekt. Daarnaast zijn er nog de organisaties (24%) met weinig initiatieven maar die wel succesvol zijn. Zorgelijk zijn de organisaties in de groep die Deloitte de 'underachievers' noemt. Zij hebben veel AI-toepassingen (6 of meer) in gebruik genomen maar boeken weinig succes (0-maximaal 4). Deze laatste groep is in een jaar tijd gegroeid van 17 naar 22%.
Verschillende obstakels voor succes
Deloitte signaleert een aantal problemen waar organisaties mee kampen om hun AI-projecten tot een succes te maken. Zo verwachten veel organisaties dat AI-toepassingen processen efficiënter laten verlopen. Tegelijk zegt 37% het heel lastig te vinden om de werkelijke bedrijfswaarde aan te tonen. Bij net iets meer dan een derde (34%) van de ondervraagden blijkt het lastig om voldoende steun voor nieuwe AI-projecten te vinden bij het hoger management. Bij iets minder dan een derde (29%) is het gebrek aan technische kennis en vaardigheden een probleem en een vergelijkbaar percentage noemt het lastig om de juiste technologie voor een project te kiezen.
Bij het opschalen van op zich succesvolle proefprojecten zegt 46% aan te lopen tegen problemen met het integreren van de nieuwe technologie in bestaande bedrijfsprocessen, -systemen en workflows. Ook zegt 44% dat eindgebruikers het moeilijk vinden met AI-toepassingen om te gaan.
Start bij de basis
Zoals met veel bedrijfstransformaties blijkt ook hier weer dat het beter is eerst de processen en werkwijzen in organisaties te analyseren en te optimaliseren en daarna pas te kijken waar het toepassen van AI voordelen kan bieden. Daarvoor is de onvoorwaardelijke steun en aandacht van het hoger management essentieel.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee