IT-professionals maken zich zorgen over de gegevens die AI voeden
IT-professionals hebben er weinig vertrouwen in dat hun organisatie er klaar voor is om opkomende AI-technologieën in te zetten. Punten van zorg zijn de intern gebruikte databases maar ook de data die worden gebruikt om AI te trainen. Toch haasten ondernemingen zich om AI in te voeren, in vele bedrijfsprocessen en voor vele functies.
Dit blijkt uit een onderzoek van IT-leverancier SolarWinds onder bijna 700 bedrijfstechnologen. Minder dan de helft van de respondenten denkt dat de interne databases van hun bedrijf klaar zijn voor AI en meer dan een derde toont zich bezorgd over gegevens die worden gebruikt om grote taalmodellen (large language models, LLM's) te trainen.
Grote investeringen, voor groot potentieel
Deze terughoudendheid vormt echter geen rem op de snelheid waarmee organisaties de technologie invoeren. Bijna tweederde van de bedrijven heeft al 5 miljoen dollar of meer geïnvesteerd in opkomende AI-mogelijkheden en bijna een derde heeft meer dan 25 miljoen dollar gespendeerd aan de technologie, volgens het rapport.
IT-professionals zijn enthousiast over het potentieel van op LLM gebaseerde technologieën. Naarmate bedrijven complexe hybride cloud-ecosystemen opbouwen, hebben hun technische teams geleund op machine learning om IT-processen te automatiseren, te helpen bij het opsporen van anomalieën en technische storingen in de kiem te smoren.
Scepsis en security
Maar de snelle opmars van generatieve AI heeft alarmbellen doen rinkelen bij IT-medewerkers die de staat van de gegevens beoordelen die LLM's bezielen.
Hoewel bijna 90% van de IT-medewerkers en -leiders een positieve mening heeft over AI, wil meer dan de helft meer tastbaar bewijs van de voordelen van de technologie, aldus het rapport. Bijna de helft rapporteerde een negatieve ervaring met AI, meestal gerelateerd aan problemen met de privacy en beveiliging van gegevens.
Event: Leadership in Digital, 28 maart
Digitale tijden vereisen digitale leiders en die kunnen vanuit verschillende uitgangsposities komen. CIO’s, CTO’s en andere C-level leiders in de digitale wereld krijgen stevige eisen, grote druk en flinke verantwoordelijkheden. Wat zij nodig hebben om succesvol te zijn, wordt belicht op het event Leadership in Digital, op 28 maart 2025 in Capital C (Amsterdam). Leiderschap heeft vele kanten, waar verschillend gedrag bij hoort. Kom je ontwikkelen, ontpoppen en verstevigen als digitaal leider: meld je aan.
"Er is veel te winnen met AI, gezien de uitdagingen waar IT-professionals tegenwoordig mee te maken hebben", zegt Krishna Sai, SVP of engineering bij SolarWinds. "Maar we moeten er wel meer holistisch over nadenken, zodat we het kunnen opbouwen als een duurzaam iets, in plaats van slechts een flits in de pan."
IT-werk vereenvoudigen
SolarWinds integreert generatieve AI in zijn zakelijke softwareoplossingen, te beginnen met een service desk-implementatie die onlangs werd aangekondigd. De tool werkt als de assistent van een helpdeskmedewerker, die ticketgeschiedenissen en suggesties voor reacties van agenten samenvat, aldus Sai.
Volgens het onderzoek maakt meer dan een derde van de bedrijven al gebruik van AI-tools om de IT-werkzaamheden te vereenvoudigen. Maar volgens het onderzoek blijft bezorgdheid over beveiliging de belangrijkste belemmering voor de invoering voor bijna een kwart van de IT-professionals. De meerderheid van de respondenten - 72% - zei dat ze meer overheidsregulering op het gebied van beveiliging zouden verwelkomen.
De grote SolarWinds-hack
Beveiliging is ook een belangrijk onderwerp voor SolarWinds. Het bedrijf heeft nog steeds te maken met de gevolgen van een reeks aanvallen op de toeleveringsketen door de cyberaanvalsgroep Nobelium in 2020. In 2023 diende de Securities and Exchange Commission een civiele aanklacht in tegen SolarWinds en haar CISO met de bewering dat het bedrijf investeerders misleidde over de beveiligingsmogelijkheden. Het bedrijf betwist de aanklacht.
Bron: Cybersecurity Dive. Dit artikel is door AI vertaald.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee