Overslaan en naar de inhoud gaan

Schiphol test tilrobot voor betere bagage-afhandeling

Schiphol test een nieuwe robot die in de bagagehal koffers kan tillen en daarmee het werk voor het personeel kan verlichten. Ook wordt een robot getest die koffers opzij kan schuiven naar de bagageband. De luchthaven kondigt aan nog een aantal andere tilhulpen en volledig geautomatiseerde systemen te willen testen.
bagage-afhandeling Schiphol

De situatie bij de bagageafhandeling op Schiphol staat al langer in de aandacht. De Arbeidsinspectie liet in maart weten dat de bedrijven die op de luchthaven verantwoordelijk zijn voor de bagage per direct hulpmiddelen in moesten gaan zetten. Zij deden namelijk te weinig om de fysieke belasting van werknemers te beperken. De inspectie eiste ook dat het afhandelen van bagage binnen twee jaar volledig geautomatiseerd of gemechaniseerd zou worden.

Van bakkerij naar bagagehal

De luchthaven stelde toen dat dat doel ambitieus was: "Schiphol kent wereldwijd geen luchthaven waar de bagageafhandeling volledig is geautomatiseerd". Toch zei het bedrijf wel "alles in het werk te zullen stellen" om de bagageafhandeling "zo snel mogelijk" te automatiseren. De tests van nu met de tilrobot voor een deel van het bagageproces zijn daarvan een teken.

De tilrobot wordt getest in samenwerking met afhandelaar Aviapartner. De robot werd oorspronkelijk gebruikt in andere bedrijven zoals bakkerijen, maar doorontwikkeld voor gebruik op een vliegveld. Schiphol verwacht dat die minimaal 80% van de koffers kan optillen, maar mikt op 90%. De robot die koffers opzij kan helpen schuiven, wordt momenteel bij KLM getest. Die is bedoeld om tussen de bagageband van vliegtuigen en de bagagecontainer te worden geschoven. Daardoor hoeft er minder getild te worden. Op die plek was bovendien nog geen hulpmiddel beschikbaar.

'Binnen een jaar'

Schiphol test deze oplossing en zal dat de komende periode met andere alternatieven doen. De luchthaven wil zo de meest geschikte opties kunnen doorvoeren "waar dat nodig is", verklaart het bedrijf. "Binnen een jaar zal elke werkplek voorzien zijn van een goed werkende tilhulp die door alle medewerkers gebruikt worden", luidt de belofte nu.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in