Overslaan en naar de inhoud gaan

YouTube moet gebruiksdata verstrekken

Viacom betoogde met succes dat het de logbestanden nodig heeft om aan te tonen dat auteursrechtelijk beschermd materiaal op YouTube vaker wordt bekeken dat zelfgemaakte beelden van bezoekers. Het mediabedrijf meent dat YouTube willens en wetens het uploaden van video’s toelaat waarop copyrights rusten, waaronder populaire tv-shows van zijn tv-kanaal Comedy Central, louter om er geld aan te verdienen. Viacom spreekt in dit verband van een ‘illegaal bedrijfsmodel’.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De logbestanden geven aan welke filmpjes zijn bekeken en wanneer. Via het IP-nummer valt mogelijk ook te achterhalen door wie, althans vanaf welke computer, de video’s zijn opgevraagd. Vooral over dat laatste is onrust ontstaan in kringen van Amerikaanse privacybeschermers. Zo noemt de Electronic Frontier Foundation (EFF) de stap van de rechter “een tegenslag voor privacyrechten”. De rechter zou de federale Video Privacy Protection Act naast zich neer hebben gelegd. De burgerechtenorganisatie wijst erop dat veel gebruikers hun echte naam of e-mailadres gebruiken om zich op internet te identificeren bij sites zoals YouTube.

Volgens de advocaat van Google zal het bedrijf Viacom verzoeken de privacy van gebruikers te respecteren door YouTube toe te staan de logbestanden eerst te anonimiseren. Een woordvoerder van Viacom vertelde de Financial Times dat de gegevens vertrouwelijk zullen worden behandeld, zoals de rechter heeft opgedragen. Alleen de ingehuurde advocaten van Viacom, en niet het mediabedrijf zelf, krijgen inzage in de logbestanden. Viacom zegt ook met de EFF te hebben gesproken over het wegfilteren van persoonsgegevens uit de logs.

Rechter Louis Stanton heeft het risico op privacyschending weggewoven. Hij verwees naar een blog van Google zelf, waarin het internetbedrijf eerder uitlegde dat in de meeste gevallen IP-adressen zonder aanvullende informatie niet bruikbaar zijn om de identiteit van een gebruiker te achterhalen.

De zaak van Viacom versus YouTube is in maart 2007 aangespannen en bevindt zich nog steeds in de fase van vooronderzoek en verzameling van bewijsmateriaal (‘discovery’). Sommige analisten menen dat Viacom het vooronderzoek alleen gebruikt als onderhandelingstactiek om tot een schikking met Google te komen over de afdracht van royalties en niet van plan is de rechtszaak door te zetten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in