Augmented reality voor een naadloze rijervaring: kansen en uitdagingen
AR integreren in de rijervaring kan de cognitieve belasting van automobilisten helpen verminderen. In plaats van abstracte informatie op het display van het voertuig te moeten vertalen naar wat er daadwerkelijk op de weg gebeurt, krijgen automobilisten met de integratie van AR expliciete informatie te zien, zoals waar parkeerplaatsen of EV-stations zijn. Dit geeft de rit meer context en het wordt nog gemakkelijker een geplande route juist te volgen.
Ook helpt AR door automobilisten te waarschuwen voor gevaren op de weg zodat ongelukken worden voorkomen. Zo vormt de technologie een nuttige aanvulling op bestaande Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)-technologieën.
Hoe AR de rijervaring kan verbeteren
De eerste generatie AI-aangedreven AR-voertuigen biedt de bestuurder indirect een kijk op de werkelijkheid met behulp van AR-video. Door real-time wegperceptie wordt virtuele informatie via het display van het voertuig getoond. Daarnaast kan de gebruiker ook extra navigatieaanwijzigingen en infotainment-informatie ontvangen via head-up displays (HUD’s). AR HUD’s projecteren informatie subtiel op de voorruit van de auto, zo wordt de bestuurder zo min mogelijk afgeleid.
Veel autofabrikanten integreren AR in hun auto’s. Dit brengt echter niet alleen voordelen met zich mee. Het toevoegen van AR aan de rijervaring gaat ook gepaard met enkele uitdagingen.
Uitdagingen van AR-integratie in de auto
Verschillende factoren spelen mee om een naadloze AR-rijervaring te garanderen. Ten eerste, het is erg belangrijk dat de relatie tussen AR-objecten en de werkelijkheid duidelijk is. Diepte-informatie speelt hierbij een cruciale rol, vooral als het gaat om het detecteren en visualiseren van ‘occlusie’. Met occlusie wordt bedoeld dat een object dat wordt gevolgd en geblokkeerd door een ander object vanuit een bepaald gezichtspunt. Objecten in de echte wereld mogen niet worden afgedekt door virtuele objecten.
Ook moeten deze objecten, of delen daarvan, anders worden weergegeven dan virtuele elementen (bijvoorbeeld donkerder), wat in dit stadium nog een uitdaging is. Als dat niet gebeurt, wordt de bestuurder afgeleid van de echte wereld, waardoor hij in een onveilige positie terechtkomt. Dit is gemakkelijk te bereiken met AR-video, maar lastiger bij HUD's, waar licht (AR-elementen) wordt geprojecteerd op licht (het zicht van de bestuurder op de buitenwereld). Als het buiten helder is, zijn virtuele objecten minder goed zichtbaar.
Het inschatten van afstand is ook een uitdaging. De computer kan weliswaar gemakkelijk objecten herkennen die dichtbij zijn, maar het projecteren van informatie daarover zou minder relevant zijn voor iemand die met hoge snelheid rijdt. Vooral navigatie-informatie dient ruim van tevoren te worden getoond, zodat de bestuurder volledig is voorbereid op elke situatie die de weg voor hem in petto heeft.
AR in de automotive industrie biedt zowel kansen als uitdagingen. Logisch, dit soort voorzieningen tijdens het rijden zijn onbekend en klinken daarom voor velen nog als toekomstmuziek. Toch wordt vaker bewezen dat wat voorheen klonk als iets overbodigs, snel onmisbaar en onderdeel wordt van de vertrouwde aanpak. Het is een kwestie van tijd tot deze oplossingen in onze dagelijkse rijervaring wordt geïntegreerd, de potentie is er zeker.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee