‘Agile komt niet verder dan IT-afdeling’

Uitrol agile stokt
Opvallend is volgens de onderzoekers dat na de initiële implementatie van agile in de software-omgeving, de verdere uitrol maar beperkt plaatsvindt. Dat komt doordat de respondenten in meer dan de helft van de gevallen (52%) terugvallen op oud gedrag en 43% problemen ondervindt met de producteigenaar. Een derde van de respondenten geeft aan dat er te weinig kennis over agile in de organisatie aanwezig is en dat organisatie-onderdelen te veel vasthouden aan hun eigen belangen.
Producteigenaar is de boosdoener
De ondervraagden wijzen de ‘product owner’ aan als de belangrijkste oorzaak voor niet-succesvolle agile-projecten. De producteigenaar was in 43% van de gevallen niet beschikbaar, maakte geen keuzes of had geen mandaat. Andere oorzaken voor het falen van agile-projecten zijn een gebrek aan kennis en -ervaring (34%), onvoldoende cultuurverandering (31%) en externe druk om traditioneel te werken (29%).
Klachten opdrachtgevers
Ook softwareproducten die met een agile-methodiek zijn ontwikkeld laten aan de kant van de opdrachtgever te wensen over. Zo voldoet de software in 32% van de gevallen niet aan de gestelde eisen. Nog eens 32% van de producten is niet stabiel, 28% wordt te laat opgeleverd. In 19% van de gevallen zijn er nooit klachten van de opdrachtgever.
Uit het onderzoek komen enkele positieve effecten van de toepassing van agile naar voren. Zo is de motivatie en het werkplezier van 82% van de respondenten (sterk) verbeterd. 81% van de respondenten geeft aan dat ze merken dat er beter met verandering wordt omgegaan sinds er met agile-methoden wordt gewerkt. Ook de time-to-market is in de ogen van 74% van de ondervraagden (sterk) verbeterd. 62% zag de kwaliteit van software (sterk) vooruitgaan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee