Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook softwareproblemen bij nieuwe sprinters NS

Naast de Intercity Direct hebben nu ook de nieuwe sprinters ’next generation’ (SNG) van NS veel storingen door softwareproblemen.

Dat schrijft de Telegraaf vandaag. De nieuwe sprinters rijden sinds december op het spoor, maar ze vallen soms meerdere keren op een dag stil, klagen reizigers. Dit zou volgens voorzitter Rikus Spithorst van belangenclub Voor Beter OV die met de krant sprak vooral komen doordat de NS onervaren personeel op de treinen laat rijden. “Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten. Deze treinen zijn onvoldoende getest”, meent hij.

NS: ‘Genoeg getest’

Volgens Spithorst ’regent het klachten’ over de nieuwe stoptrein, die uit Spanje komt. “Tot nu toe blijkt het een onbetrouwbare sprinter, maar dat ligt met name aan NS zelf.” NS bevestigt dat het nieuwe model soms kuren heeft. “Maar dat is vrij normaal bij een nieuw type trein. Er zijn genoeg testen geweest. Toch kan het voorkomen dat de praktijk weerbarstiger is. Het is even wennen voor machinisten, conducteurs en monteurs. Wij meten desondanks 87% van de ritten zonder vertraging”, aldus een woordvoerster van de Spoorwegen tegenover de Telegraaf.

NS heeft totaal 206 van deze sprinters bij de Spaanse fabriek CAF besteld. Ze komen tussen nu en eind 2022 gefaseerd in de dienstregeling en rijden nu al op de lijnen Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn. De NS zegt samen met CAF hard te werken aan verbeteringen van de operatie en techniek en aan de juiste afhandeling van foutmeldingen.

Volgens actuele cijfers van ProRail ging de SNG-sprinter afgelopen vrijdag acht keer kapot, waardoor 130 treinen werden vertraagd. Het percentage treinen dat op tijd rijdt is daardoor dit jaar op die routes gezakt van 92 naar 82%, maar op sommige dagen zijn er uitschieters naar 64%, schrijft de Telegraaf.

Gevraagd om opheldering

Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen. „Reizigers op deze trajecten klagen erover dat ze vaker vertraagd zijn. De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost”, zegt directeur Freek Bos. Hij heeft NS om opheldering gevraagd.

De treinen op de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam Centraal kampen al langer met softwareproblemen, waardoor er regelmatig treinen stilvallen op het traject, wat weer leidt tot grote vertragingen en uitval van treinen. De storingen van de Intercity Direct (IC Direct) en de Intercity Brussel (IC Brussel) zijn het gevolg van de afstemming tussen twee beveiligingssystemen. De NS werkt aan een oplossing maar heeft laten weten dat dit nog wel even kan duren.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in