Volkswagen nept vervuilingstest met slimme software
Dat autofabrikanten naden dichtplakken met tape en normale onderdelen verwijderen om bij laboratoriumtests lagere verbruikscijfers te kunnen tonen, dat is al langer bekend. Maar Volkswagen heeft de Amerikaanse milieutoezichthouders bewust voor het lapje gehouden met software. Een aantal dieselauto's van Volkswagen en Audi heeft software aan boord die kan constateren of er sprake is van een test, stellen EPA en CARB. In testsituaties past die software vervolgens de motorinstellingen aan. Die instellingen worden weer ongedaan gemaakt zodra de auto normaal gebruikt wordt. Dat leidt tot aanmerkelijke verschillen bij de uitstoot van stikstofoxides. Vergeleken bij de laboratoriumtesten kan de uitstoot in de praktijk een factor 40 hoger liggen, aldus de milieutoezichthouders.
Dubbel in de fout
Daarmee zondigt Volkswagen twee maal tegen de regels die gelden voor emissietests. Het is om te beginnen verboden een auto ter keuring aan te bieden met aan boord een voorziening die ten doel heeft om de test te saboteren. En het is eveneens verboden om auto's op de markt te brengen met goedkeuringscertificaten waaraan de auto's in kwestie niet voldoen. Het gaat daarbij om de Jetta, de Beetle, de Audi A3 en de Golf die op de markt gebracht zijn tussen 2009 en 2015 en de Passat van 2014 en 2015. Volkswagen heeft volgens EPA toegegeven dat de auto's uitgerust zijn met een voorziening om de emissietests te manipuleren.
De EPA broedt nog op de sancties die het Volkswagen zal opleggen. Intussen is Volkswagen wel verplicht om de gewraakte auto's aan te passen. Voor eigenaren van de met nepcertificaten toegelaten auto's heeft een en ander geen effect. Voor Volkswagen al wel. Aandelhouders maken zich grote zorgen om de gevolgen en met name de omvang van de mogelijke boete. Het aandeel Volkswagen leverde vanmorgen al bijna een vijfde van zijn waarde in aan de beurs van Frankfurt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee