Europese spoorplanner loopt als een trein
De onderzoekers maakten gebruik van nieuwe concepten en onderzoeksmethoden. Daardoor heeft de theorie die nodig is om grote, complexe optimalisatieproblemen efficiënt op te lossen volgens de Europese Unie flinke vooruitgang gemaakt. De ontwikkelde algoritmen maken efficiëntere dienstregelingen mogelijk terwijl onvoorziene storingen makkelijker worden opgevangen. De Arrival-software heeft potentieel andere toepassingen in navigatiesystemen, workflows, e-commerce, grid computing, P2P-netwerken en de gezondheidszorg.
Neelie Kroes, Europees commissaris voor de Digitale Agenda, spreekt van ‘eersteklas Europese resarch’ die voor alle betrokkenen winst oplevert. De nieuwe software zorgt ervoor dat meer passagiers, meer vracht en meer treinen tegelijk veilig dezelfde infrastructuur kunnen benutten. De treinen rijden stipter op tijd, passagiers zijn meer tevreden en de spoorbedrijven kunnen rendabeler werken.
De nieuwe software van Arrival wordt onder meer toegepast om in Berlijn de frequentie van de metro te verhogen van elke 4 naar elke 2 minuten. De Zwitserse spoorwegen hebben hun planningschema op basis van Arrival geoptimaliseerd zodat trajecten waar zowel reizigers- als goederentreinen rijden nu intensiever worden benut. Proeven in Italië hebben het aantal vertragingen al met 25 procent verminderd. Verder is Arrival ingezet om een nieuwe dienstregeling voor de Nederlandse Spoorwegen te maken.
Van de totale kosten van 3,2 miljoen euro is 2,6 miljoen euro betaald uit het Zesde Kaderprogramma van de Europese Unie, waaruit risicovol onderzoek naar informatietechnologie wordt bekostigd. In september vindt in Brussel een conferentie over ICT-research plaats met presentaties over Arrival en vele andere onderzoeksprojecten die met EU-subsidie zijn gefinancierd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee