ICTU en Logius vergeven 150 miljoen aan opdrachten
Gekwalificeerde dienstverleners, waaronder zzp’ers, kunnen zich daar inschrijven voor opdrachten die ICTU er publiceert. Er komen vier DAS’en: voor (door)ontwikkeling en beheer, dienstontwikkeling en innovatie, onderzoek, en organisatieadvies en -ontwikkeling.
Met de aanbesteding mikte ICTU op andersoortig tijdelijk personeel, in vier categorieën. Bij ‘vraag naar ondersteuning’ gaat het volgens de aanbestedingsdocumentatie om ‘informatiemanagement, projectmanagement, gegevensmanagement, functioneel beheer en informatieanalyse voor een organisatie-eenheid of bedrijfsproces’. Het selecteerde er vijf bedrijven voor (zie tabel). Vier contracten betreffen ‘Afstemming tussen vraag en aanbod’. Dat behelst ‘het informatiebeleid, de informatie-, applicatie en technische architectuur en het informatiemanagement voor de gehele organisatie’. Dan ‘Aanbod van ondersteuning’ (zes contracten), wat inhoudt: ‘relatiemanagement, contractmanagement, onderhoud, vernieuwing en beheer van applicaties, ICT infrastructuur management, de gebruikersondersteuning (service support), dienstverlening (Service delivery) en opbouw en beheer van de documentaire informatievoorziening voor de gehele organisatie’. Ten slotte moet één aanbieder als ‘Intermediair/Contracthandler’ voorzien in tijdelijk personeel als een uitvraag in genoemde drie percelen niets oplevert. De zestien opdrachten gingen naar acht aanbieders.
Logius gunt 49 contracten
Logius, gemeenschappelijke beheerorganisatie voor generieke infrastructurele voorzieningen van de overheid, heeft 49 contracten, verdeeld over acht terreinen, gesloten met 26 leveranciers (vier daarvan scoorden ook bij ICTU). Tien overeenkomsten betreffen organisatieadvies en -ontwikkeling, waarbij Logius zowel de eigen organisatie op het oog heeft, die het wil professionaliseren, als organisatorische kanten van de dienstverlening aan klanten. Ook tien bedrijven werden gecontracteerd voor (concept)dienstontwikkeling en innovatie. Daarmee mikt Logius volgens de aanbestedingsdocumentatie op ‘alle vormen van vernieuwing en innovatie van aan ICT gerelateerde dienstverlening (en producten)’, waartoe het leveranciers inschakelt voor ‘het bedenken, ontwikkelen en productierijp maken van nieuwe of vernieuw(en)de (generieke ICT) diensten, producten en processen’. Voor ICT-beheer en doorontwikkeling zijn er negen contractanten. Opdrachten in dit domein moeten ertoe leiden dat ‘de dienstverlening ten behoeve van de klanten van Logius veilig, betrouwbaar, efficiënt en effectief wordt geleverd’.
Overige percelen betreffen onderzoek (markt, haalbaarheid, klanttevredenheid, vijf contracten), audit (vijf), IT-benchmark (vier), verwerving van producten en diensten (vier) en marketing en communicatie (vijf contracten mogelijk, twee inschrijvingen, beide gegund). Verdonck, Klooster en Associates, dat op zeven percelen inschreef en overal slaagde, deed het ’t best.
Woordvoerder Mirjam de Bruin stelt dat Logius een andere verhouding met de markt wil. “Meer markt, meer afstand. Dat wil zeggen: Logius legt zich meer toe op de ‘wat’-vraag en bemoeit zich niet of minder met het ‘hoe’. De markt richt zich op de ‘hoe’-vraag.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee