Overslaan en naar de inhoud gaan

Google: Apple moet iMessage compatibel maken

Smartphonegebruikers worden door Google opgeroepen om Apple te vragen de chatdienst iMessage beter te laten aansluiten op Android-toestellen. Google heeft de afgelopen jaren meerdere diensten en bijbehorende apps voor chatcommunicatie uitgebracht en weer om zeep geholpen. De huidige strategie is omarming van de RCS-standaard, die opvolger is van het aloude SMS. Apple doet daar niet aan mee, maar Google vindt dat dat wel moet.
Google chat
© Google
Google

De nieuwe website 'Get the Message' van de Android-maker is een publiekscampagne die gebruikers ertoe aanzet om bij Apple aan te kloppen voor betere compatibiliteit. Apple heeft met zijn iMessage ooit slim ingespeeld op gebruik van SMS; bij berichtenverkeer tussen Apple-apparaten wordt de communicatie omgezet in iMessage-berichten die via dataverbindingen gaan. In de begintijd van smartphones rekenden telecomaanbieders nog aparte kosten per verstuurd SMS-bericht, wat met iMessage dus werd vermeden.

Fragmentatie

Terwijl Apple zijn combinatie van SMS en eigen berichtendienst onzichtbaar aanbiedt aan eindgebruikers, houdt Google er verschillende, gescheiden chatdiensten op na. Momenteel heeft de internetreus er drie: Google Messages dat RCS (Rich Communication Services) gebruikt, Google Chat dat eerst alleen voor zakelijke gebruikers bedoeld was, en Google Voice dat een Google-telefoonnummer biedt met bijbehorende SMS-mogelijkheden. Verder is er nu nog even Google Hangouts, dat per november wordt afgesloten door Google.

Naast bovenstaande viertal zijn er nog andere chatdiensten geweest, zoals Google Allo en eerder Google Talk dat het open messagingprotocol XMPP (eXtensible Messaging and Presence Protocol) gebruikte. Talk was ook wel bekend als GChat, maar was dus niet Google Chat. Diverse andere Google-diensten zoals Photos, Maps, Stadia en Assistant hebben elk eigen messagingmogelijkheden ingebouwd, weet Ars Technica, maar die bestaan elk in hun eigen silo.

Telco's, WhatsApp

Google wil nu inzetten op RCS als verbindende factor voor chatcommunicatie en kijkt kritisch naar Apple die met iMessage zijn eigen weg volgt. Berichtendienst WhatsApp (ooit overgenomen door Facebook) is wereldwijd weliswaar veel groter, maar Google richt zijn pijlen op Apple's chatdienst die in de Verenigde Staten nogal wat bekendheid geniet. De Android-maker verwijt zijn concurrent dat die eindgebruikers hinderingen geeft door te weigeren moderne standaarden te omarmen.

De SMS-upgrade van RCS is echter een standaard die stamt uit 2008, stipt Ars Technica fijntjes aan. Bovendien is RCS nogal verwaarloosd qua ontwikkeling door de telecomindustrie. De reden daarvoor is dat de opkomst van smartphones en chat-apps in wezen de telecomaanbieders buitenspel hebben gezet wat betreft berichtenverkeer en businessmodellen daaromtrent. Facebooks miljardenovername van WhatsApp (in 2014) is hier een duidelijk teken van. Google zou toen ook op die chatdienst hebben geaasd.

Twitter en texting

De campagne van Google nu om het publiek in te zetten tegen Apple roept gebruikers op om de iMessage-aanbieder een bericht te sturen. Een Twitter-bericht, met de hashtag #GetTheMessage. "Het is tijd voor Apple om texting te fixen", aldus Google die van het RCS-protocol een verbeterde maar bedrijfseigen implementatie heeft gemaakt. Daarbij heeft het bedrijf in 2015 RCS-serverprovider Jibe Mobile overgenomen, om de afhandeling van RCS-berichten te verzorgen en waarmee Google telecombedrijven als klanten wil hebben.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in