Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Grote doorbraak vouwbare smartphone nog ver weg’

Hoewel de eerste opvouwbare smartphones al zijn aangekondigd en later dit jaar naar verwachting worden gelanceerd, zal de doorbraak van opvouwbare smartphones bij het grote publiek nog wel even op zich laten wachten. Dat zegt onderzoeksbureau Gartner.
Royole FlexPai
© Royole
Royole

Het onderzoeksbureau schrijft dat in de Q1-update van de voorspellingen over PC’s, ultramobiles en mobiele telefoons over de periode 2017 tot 2023. Volgens de analisten van Gartner zullen de opvouwbare smartphones in het jaar 2023 goed zijn voor slechts 5 procent van de markt, wat neerkomt op 30 miljoen verkochte exemplaren.

'Nicheproduct' 

Volgens Roberta Cozza, research director bij Gartner, zullen de opvouwbare telefoons vooral een nicheproduct blijven in de komende vijf jaar; "De komende vijf jaar verwachten we dat opvouwbare telefoons een nicheproduct blijven vanwege verschillende productie-uitdagingen. Naast de schermoppervlakte, is de prijs een barrière. Ondanks dat we verwachten dat deze in de loop van de tijd zal afnemen. Momenteel zijn de prijzen van de devices zo’n 2.000 dollar, en de opvouwbare telefoons bevatten nog te veel compromissen, zelfs voor veel vroege technologie-gebruikers."

Kwaliteitseisen

De reden voor de verwachte lage belangstelling voor opvouwbare smartphones zit volgens Cozza ook in de kwaliteit van de producten, die nog te vaak een uitdaging vormt voor gebruik op de lange termijn. "We verwachten dat gebruikers een opvouwbare telefoon zullen gebruiken zoals ze hun gewone smartphone gebruiken: ze zullen hem honderden keren per dag oppakken, uitvouwen en typen op het plastic scherm, dat snel kan krassen, afhankelijk van de manier waarop het apparaat zich opvouwt”.

Juist die uitdagingen in de productie zal volgens Cozza dan ook zorgen voor een veelvoud aan varianten van opvouwbare smartphones, die uiteindelijk zal worden gereduceerd naar het voor de gebruiker en fabrikant meest geschikte model. "Een belangrijke overweging voor productmanagers is om bruikbaarheid centraal te stellen in hun productontwikkeling, zodat de gebruikerservaring continu en naadloos is op alle opvouwbare schermen", aldus Cozza.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in