Overslaan en naar de inhoud gaan

iPad dempt groei pc-markt

De groei van de pc-markt in het slotkwartaal van 2010 is tegengevallen. Er gingen wereldwijd 92,1 miljoen pc’s over de toonbank. Dat is 2,7 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2009. Marktonderzoeker IDC had op 5,5 procent groei gerekend.
iPad (2009), New York Times
© Apple
Apple

Volgens IDC-onderzoeker David Daoud heeft de populariteit van tablets zoals de iPad de vraag naar pc’s getemperd. Veel consumenten hebben ook het idee dat hun huidige pc nog ‘goed genoeg’ is en zijn voorzichtiger geworden met het doen van grote uitgaven. Deze situatie zal waarschijnlijk in 2011 voortduren, mogelijk in versterkte mate, als een stortvloed van tablets voor mediagebruik de markt bereikt. De netbook-rage loopt intussen op zijn eind, aldus IDC.

Een andere marktonderzoeker, Gartner, komt met iets hogere cijfers dan IDC. Volgens Gartner is de pc-verkoop in het 4e kwartaal wereldwijd met 3,1 procent toegenomen tot 93,5 miljoen stuks. Eerder ging dit onderzoeksbureau uit van een groeicijfer van 4,8 procent.

Gartner constateert dat de pc-bestedingen in de aanloop naar de feestdagen overal zwak was. Ook Gartner schrijft dit toe aan groeiende concurrentie om de portemonnee van de consument, afkomstig van andere elektronica zoals tablets als spelcomputers. Lichtpuntje was volgens Gartner een gestage groei in de professionele markt, aangewakkerd door vervangingsaankopen. Net als IDC verwacht Gartner dat de concurrentieslag om krappe budgetten in 2011 zal aanhouden.

In de cijferopstelling van zowel IDC als Gartner bleef HP in het 4e kwartaal met afstand de grootste pc-leverancier, al viel de verkoop met een procentje terug. Opvallend verschil is dat Acer bij IDC op nummer 3 staat en bij Gartner op nummer 2. Beide marktonderzoekers zijn het wel eens over de posities 4 en 5 voor respectievelijk Lenovo en Toshiba.

Het de laatste jaren sterk opgekomen Acer moest in het 4e kwartaal een stap terug doen. De Taiwanese fabrikant zag de verkoop met 15 procent inzakken, terwijl Lenovo en Toshiba sterk groeiden. Volgens IDC werd Acer getroffen door de lauwe vraag naar netbooks en door terugvallende verkopen aan de consument in veel afzetmarkten. Lenovo groeide dankzij het binnenslepen van grote zakelijke contracten en door een uitgekiende regio-specifieke benadering, aldus IDC.

Pc-verkopen wereldwijd, 4e kwartaal 2010 versus 2009 (x miljoen pc’s)

Fabrikant 4e kw 2010, aantal 4e kw 2010, aandeel 4e kw 2009, aantal 4e kw 2009, aandeel Groei 2010 vs 2009
1. HP 17,96 19,5% 18,12 20,2% - 0,9%
2. Dell 11,14 12,1% 10,69 11,9% + 4,2%
3. Acer 9,78 10,6% 11,51 12,8% - 15,0%
4. Lenovo 9,55 10,4% 7,89 8,8% + 21,1%
5. Toshiba 5,35 5,8% 4,77 5,3% + 12,1 %
Overigen 38,31 41,6% 36,69 40,9% + 4,4%
Totaal 92,08 100% 89,65 100% + 2,7 %

Bron: IDC, 12 januari 2011 (voorlopige cijfers)

Pc-verkopen wereldwijd, heel 2010 versus 2009 (x miljoen pc’s)

Fabrikant jaar 2010, aantal jaar 2010, aandeel jaar 2009, aantal jaar 2009, aandeel Groei 2010 vs 2009
1. HP 64,21 18,5% 60,07 19,7% + 6,9%
2. Dell 43,40 12,5% 38,42 12,6% + 13,0%
3. Acer 42,43 12,3% 38,41 12,6% + 10,5%
4. Lenovo 34,18 9,9% 24,90 8,2% + 37,3%
5. Toshiba 19,10 5,5% 15,84 5,2% + 20,6 %
Overigen 142,87 41,3% 127,14 41,7% + 12,4%
Totaal 346,20 100% 304,78 100% + 13,6 %

Bron: IDC, 12 januari 2011 (voorlopige cijfers)

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in