Kunstmatige intelligentie rukt op in huishoudens
Uit het ‘Global Consumer Insights’ onderzoek van accountants- en advieskantoor PwC blijkt verder dat consumenten uit opkomende economieën een grotere interesse tonen in het kopen van ‘AI-gestuurde apparaten’ dan consumenten uit welvarende landen. Braziliaanse en Chinese consumenten willen vaker dergelijke apparaten kopen (respectievelijk 59 en 52 procent) in vergelijking met Amerikanen en Britten (respectievelijk 25 en 24 procent), bleek uit het onderzoek dat is gehouden onder 22.000 consumenten verspreid over 27 landen.
Lage servicegraad
“De servicegraad van retail is in opkomende landen een stuk lager, en daarom is de toegevoegde waarde van e-commerce en apparatuur met kunstmatige intelligentie een stuk groter dan in het westen. Verder is e-commerce relatief goedkoop in dit soort landen vanwege lage loonkosten. Waarom zou je dan naar de winkel gaan?”, reageert Shana Laurie de Hernandez, partner bij PwC. Verder is er volgens Hernandez in welvarende landen een bepaalde mate van voorzichtigheid rondom het delen van persoonsgevoelige gegevens zoals creditcard gegevens met commerciële organisaties.
Verder zijn het met name mannen tussen de 18 en 35 jaar die apparaten die worden gestuurd door kunstmatige intelligentie kopen. Deze groep maakt zich volgens Hernandez minder zorgen om risico’s ten aanzien van hun privacy of online veiligheid. “Het zijn de ‘early adaptors’. Kunstmatige intelligentie verandert de consumentenmarkt in 2 tot 3 jaar. De voorkeuren van consumenten verschuiven ontzettend snel. Zodra ze iets willen, bestellen ze het meteen, het liefst met levering op dezelfde dag nog. Er zit bijna geen moment meer tussen waar over een aankoop wordt nagedacht.”
Fysieke winkels ook in de lift
Uit het PwC-onderzoek blijkt verder dat e-commerce de consumentenmarkt blijft domineren. Bijna 60 procent van de consumenten geeft aan online te winkelen. En bijna 1 op de vier van die online consumenten geeft aan open te staan voor drones als bezorgmethode. Tegelijkertijd groeide het percentage consumenten dat op wekelijkse basis fysieke winkels bezoekt voor het vierde jaar op rij. “Traditionele winkeliers kunnen veel meer beleving in hun winkels aanbieden dan online winkels. Ervaren personeel kan klanten ook meer op maat bedienen”, aldus Hernandez.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee