Mobieltje verplicht aan in de klas
De onderzoekster Elisabeth Hartnell-Young deed experimenten met 14- tot 16-jarigen op vijf middelbare scholen over een periode van negen maanden. Daarbij werd de telefoon ingezet voor een breed scala aan toepassingen, variërend van het bekijken korte filmpjes en het instellen van huiswerkalarm, tot opnames maken van een luistertest en het uitvoeren van tijdregistraties bij praktica. De scholieren konden de mobiele telefoons ook gebruiken om het internet en het schoolnetwerk te benaderen. Het voordeel is dat scholieren heel vertrouwd zijn met mobieltjes en ze graag gebruiken, gaf een van de betrokken leerkrachten toe. Door het gebruik van de telefoon als hulpmiddel waren leerlingen minder afhankelijk van de leerkracht voor uitleg bij en opdracht. Zorgen van leerkrachten dat de mobiele telefoons te veel afleiding geven, zijn niet onterecht volgens Hartnell-Young. Ze adviseert scholen dan ook niet in een keer hun mobieltjesverbod op te heffen maar langzamerhand tot een nieuwe set regels te komen die het nuttig gebruik van de mobiele telefoon in de klas mogelijk maakt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee