Forrester: Pandemie vertraagt verdere automatisering in Europa
De Europeanen lopen op dit gebied achter bij organisaties in Azië en de Verenigde Staten, waar respectievelijke 65% en 73% hier niet goed toe in staat is. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Research.
Slechts 20% van de CEO’s van Europese organisaties heeft een goed beeld van de voordelen van automatisering voor hun bedrijfsvoering. Zij hebben echter te maken met een steeds sterker toezicht van overheden op hun pogingen tot automatisering die van invloed kunnen zijn op de werkgelegenheid.
Voorbereiden op volgende pandemie
Forrester is er van overtuigd dat Europa nog meer vertragingen zal oplopen bij het invoeren van verdere automatisering als gevolg van de pandemie. Veel Europese landen hebben nu regelingen ingevoerd die het verlies van werkgelegenheid gedurende de pandemie moeten tegengaan. De onderzoekers verwachten dat veel bedrijven hun plannen om werkzaamheden verder te automatiseren zullen heroverwegen om maar te kunnen profiteren van de stimuleringspakketten van hun overheid.
Wel zullen Europese CIO’s op langere termijn sterk gaan inzetten op het automatiseren van productieprocessen. Dit zal dan juist zijn omdat ze zich goed willen voorbereiden op een mogelijke nieuwe pandemie.
Forrester geeft CIO’s die verder willen automatiseren ook enkele tips:
- Zorg dat je medewerkers de juiste, nieuwe skills hebben. Automatisering en AI vereisen meer technologische kennis en vaardigheden.
- Geef automatiseringsprojecten even de tijd. Een gemiddeld automatiseringstraject vergt wel anderhalf jaar. Pas dan kun je goed meten wat de voordelen ervan zijn. Stuur dus niet te snel je menselijke experts door naar andere productieprocessen.
- Zorg dat de menselijke expertise behouden blijft in het ontwerpproces van het automatiseringsproject. Gedegen kennis van het te automatiseren proces en historische kennis van de route naar de uiteindelijke automatisering zijn van groot belang voor het slagen ervan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee