Overslaan en naar de inhoud gaan

IoT is de hype voorbij

In 2017 bereikte het Internet of Things de top van zijn hypecyclus. En niet alleen dat, het versterkte andere grote hypes zoals machine learning (ML) en kunstmatige intelligentie (AI), twee technologieën die in veel gevallen IoT-data als brandstof gebruiken. Voor al deze hypes geldt echter dat ze hoge investeringen vereisen. Ik verwacht daarom dat ze in 2018 ook daadwerkelijk hun waarde voor bedrijven moeten gaan bewijzen.
ballon
© CC0 0- Pixabay
CC0 0- Pixabay

Afgelopen jaar deden verschillende bedrijven zeer grote investeringen in IoT, terwijl andere hun IoT-teams juist hebben verkleind of gereorganiseerd. Die combinatie van toenemende en teruglopende investeringen betekent dat IoT zich op een keerpunt bevindt. Leveranciers van IoT-technologie hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd en doen grote beloften. Bedrijven zijn op hun beurt onder de indruk van de potentiële mogelijkheden van IoT, en in meer of mindere mate aan het experimenteren geslagen. Toch lijkt voor alle partijen inmiddels het punt bereikt dat IoT-projecten op korte termijn concrete resultaten moeten gaan opleveren.

Ik verwacht daarom dat veel IoT-spelers er in 2018 mee zullen stoppen, of gedwongen zijn hun strategie aan te passen. Voor het komende jaar voorspel ik verder de volgende ontwikkelingen in het IoT-landschap.

1. Verwacht meetbare resultaten

In 2018 zullen we van de early adopters die IoT-implementaties hebben gedaan de eerste berichten krijgen over concrete projecten met een aantoonbare ROI, succesvolle bedrijfsresultaten en procesverbeteringen. Die voordelen waren tot nu toe meestal theoretisch en gebaseerd op de gewenste resultaten in plaats van op meetbaar succes.

2. Er is een ecosysteem nodig

Gebruikers zullen zich realiseren dat IoT geen technologie is, maar een complexe, uit meerdere onderdelen bestaande oplossing, die niet door één leverancier kan worden geleverd. IoT-leveranciers die het alleen proberen zonder samenwerking met partners hebben een probleem. Ik verwacht dat bedrijven die voor hun met IoT-projecten op één leverancier vertrouwen de negatieve effecten van vendor lock-in zullen ervaren.

3. Van gegevensverzameling naar kennis

Nu organisaties met IoT-projecten bezig zijn, merken velen dat ze niet goed weten hoe ze waarde kunnen destilleren uit de data die ze verzamelen. Ze hebben een IoT-infrastructuur opgebouwd en verzamelen gegevens, maar beschikken niet over de juiste technologie, vaardigheden (bijvoorbeeld datawetenschappers) om ze te vertalen naar bruikbare kennis en inzichten.

4. Volg de zakelijke behoeften

Op korte termijn zal de belangstelling voor IoT toenemen, vooral in industrieën waar kostenverlaging een belangrijke prioriteit is. Zo leiden lagere energieprijzen bijvoorbeeld tot een grotere vraag naar IoT-oplossingen in de olie- en gasindustrie. Ook zullen bedrijven die met lage marges werken, zoals retailers, naar manieren blijven zoeken om efficiënter te werken, de klantervaring te verbeteren en de vraag te verhogen. Verder zijn ook bedrijven met kapitaalgoederen die veel onderhoud vergen (zoals productiebedrijven) op zoek naar procesverbetering door middel van IoT, voorspellend onderhoud en machine learning.

5. Menselijke kennis inzetten voor machine learning

Menselijke kennis zal steeds meer gebruikt worden om voorspellende modellen te creëren. Zo kan een machinist die jarenlang verantwoordelijk is geweest voor de apparatuur, precies het unieke geluid identificeren dat door elk onderdeel van de machine wordt geproduceerd. Door deze audiosignalen vervolgens aan voorspellende modellen toe te voegen, kan vervolgens alarm geslagen worden op het moment dat een bepaald onderdeel op het punt staat kapot te gaan.

6. Nieuwe economische modellen

Het leveren van IoT-diensten zal een heel nieuwe dimensie krijgen naarmate het aantal apparaten dat met het IoT is verbonden, toeneemt. Bedrijven zullen hierdoor heel andere verwachtingen krijgen met betrekking tot het volgen, factureren, betalen en verwerken van transacties van IoT-apparaten.

7. Veiligheid en privacy

Met elk nieuw IoT-apparaat dat in gebruik wordt genomen, nemen de beveiligingsrisico’s voor een bedrijf toe. Stop met het zoeken naar de ultieme beveiligingsoplossing. Geen enkele security-leverancier heeft die in huis. Ontwikkel een end-to-end, gelaagde beveiligingsstrategie voor het omgaan met deze bedreigingen. En ten slotte zullen privacy-kwesties blijven toenemen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van gezichtsherkenning door retailers om persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in