Europees plan om Whatsapp, Signal en Telegram te 'verbinden' lijkt lastig uitvoerbaar
Een Europese ambtenaar laat aan AG Connect weten dat de interoperabiliteit van berichtendiensten zoals WhatsApp, Signal, Telegram en Facebook Messenger één van de laatste hete hangijzers is tijdens de onderhandelingen over het voorstel. De principes achter het idee zelf lijken door het parlement te worden toegejuicht, toch lijkt het geen een-tweetje dat er daadwerkelijk een akkoord komt over het voorstel voor verplichte interoperabiliteit zoals dat er nu ligt.
Het plan voor verplichte interoperabiliteit tussen berichtendiensten heeft volgens de ambtenaar nog diverse technische uitdagingen, waaronder de encryptie van berichten door de verschillende diensten. De verschillende manieren voor versleutelingen geven een flinke technische uitdaging. Ook speelt mee dat gegevens niet door iedere berichtendienst op dezelfde wijze worden beschermd, waardoor interoperabiliteit mogelijk lastig uitvoerbaar wordt in combinatie met Europese privacywet.
De Europese Unie wil met de DSA interoperabiliteit tussen grote platforms in de toekomst gaan verplichten. De DSA behelst een flink pakket aan maatregelen die grondrechten van gebruikers van digitale diensten beter moeten beschermen en onder meer concurrentie moeten bevorderen. De laatste onderhandelingen over de wet vinden momenteel plaats. In 2023 moet hij van kracht van worden.
Versnippering in berichtenapps
Door de versnippering in berichtenapps heeft SMS'en de laatste jaren weer gewonnen aan populariteit, zo meldde AG Connect eerder. "SMS zit standaard in iedere telefoon. Het is een open systeem zonder grenzen. WhatsApp en Telegram werken met een gesloten netwerk. Je kan alleen deelnemen door hun ‘ecosysteem’ binnen te stappen en de juiste software te installeren. Bij SMS kan iedereen meedoen, daar is geen account voor nodig.”
SMS heeft baat bij de versnippering in berichtenapps, vertelde oprichter van CM.com Jeroen Van Glabbeek aan AG Connect. “Vrijwel ieder startend bedrijf dat wil communiceren met klanten gebruikt SMS, simpelweg omdat iedereen dat heeft. Denk daarbij aan berichten waarin je aankondigt iets te bezorgen. Je ziet dat daarna ook berichtenapps in beeld komen om klanten nog beter te leren kennen en nog interactiever te worden. Maar de basis is nog altijd SMS.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee