Softwarebedrijf krijgt 35 miljoen dollar boete voor dieselgate
IAV heeft de software ontworpen waardoor Volkswagen-auto's konden 'zien' wanneer ze werden getest op uitstoot, om dan hun vermogen (en dus vervuiling) een tandje lager te zetten.
Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakt bekend dat Volkswagen-toeleverancier IAV akkoord is gegaan met een schuldbekentenis. In het kader daarvan zal de Berlijnse firma een boete van 35 miljoen dollar betalen. Dit is voor de rol van het bedijrf in "een langlopende intrige voor Volkswagen AG (VW) om dieselvoertuigen te verkopen in de Verenigde Staten door het gebruik van een defeat device om te frauderen in Amerikaanse voertuiguitstoottests die zijn vereist volgens de wet", aldus Justitie in de persverklaring.
Doelgericht en bewust
De criminele beschuldiging, waar de softwaremaker nu dus schuld voor bekent, betreft het doelbewust bedriegen van de VS en van Volkswagens Amerikaanse klanten. Daarbij is de Clean Air Act geschonden, en zijn zowel de Amerikaanse milieutoezichthouder EPA (Environmental Protection Agency) als dus ook Volkswagen-kopers misleid. De dieselvoertuigen die van de gewraakte sjoemelsoftware zijn voorzien, leken te voldoen aan maximale normen voor vervuilingsuitstoot. Het gaat om auto's van de merken Volkswagen en Audi.
De 'samenzweerders' in deze zaak, Volkswagen en IAV, wisten van tevoren dat bepaalde dieselwagens niet voldeden aan de Amerikaanse milieunormen. Vervolgens hebben ze samengewerkt om software te ontwerpen, testen en implementeren om 'vals te spelen' in het wettelijk verplichte testproces, verklaart Justitie in de VS. Hierbij was softwaremaker IAV er zich ook van bewust dat Volkswagen belangrijke feiten over deze misleiding verborgen heeft gehouden voor wetgevende autoriteiten op federaal én staatsniveau. Deze informatie is ook onder de pet gehouden voor Amerikaanse klanten.
Boete tot net niet faillissement
In het kader van de schuldbekentenis, die nog door de rechtbank moet worden geaccepteerd, komt IAV twee jaar onder toezicht. Daarnaast zal het Berlijnse softwarebedrijf volledige medeewerking verlenen aan het verdere onderzoek van het ministerie van Justitie naar de dieselgate-affaire. Andere verantwoordelijken, zowel bedrijven als personen, worden nog vervolgd.
Saillant detail is nog dat de boete van 35 miljoen dollar eigenlijk een beperkte boete is. Dit bedrag is bepaald doordat het bedrijf niet in staat is om een hogere boete te betalen zonder dat het voortbestaan van de onderneming in gevaar komt. Een hoorzitting voor de rechter over de nu ingediende schuldbekentenis staat gepland op 18 januari 2019.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee