Analisten: Apple's uur van de waarheid
Geleidelijke verbetering
Baker rekent er niet op dat de nieuwe iPhone aanzienlijk zal afwijken van wat er nu op de markt is. Hij krijgt bijval van Gene Munster, analist van investeringsbank Piper Jaffray. "Tel ze maar na, snellere processor, een wat groter scherm en meer opslag", zegt Munster. Apple krijgt steeds meer behoefte aan een kaskraker, een 'hit' zoals de Amerikanen dat noemen. Zeker in een tijd waarin het bedrijf de ijzeren greep op de markt aan het verliezen is. Toen Apple met de eerste iPhone op de markt kwam, was de concurrentie nauwelijks te zien, nu staan aanbieders van andere smartphones te trappelen om Apple weerwerk te geven.
Erop of eronder
Na morgen zal Apple moeten bewijzen dat ze het kunnen. "Ze moeten doorgaan op volle snelheid en niet te veel gaan stunten. Een prijsverlaging lijkt wel aantrekkelijk, maar het betekent ook dat je inkomsten verdampen", waarschuwt analist Jan Dawson van bureau Ovum.
Volgens Dawson volgt Apple een verkooptrend: "Ze introduceren een nieuwe telefoon in september, de verkopen pieken rondom Kerstmis en dan vlakt de curve weer af. Dat gaat al een paar jaar zo, maar er is niet echt sprake van veel groei. De tweede generatie iPhone zorgde voor een stijging in de verkoopcijfers van ruim 80 procent. Bij de overgang van iPhone4 naar iPhone5 was de groei slechts 24 procent."
Hulp uit Azië
De zojuist gesloten overeenkomst met China Mobile komt als geroepen. "China vertegenwoordigt een grote potentiële marfkt en een bedrijf dat in die vijver kan vissen mag zich gelukkig prijzen", meent Dawson.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee