Google geeft Chrome 18 browser vrij
Grafische prestaties omhoog
Versie 18 kenmerkt zich voornamelijk door een verbetering van de grafische weergave. Google heeft daartoe een aantal veranderingen in de browser aangebracht. Zo laat de browser alle Canvas-handelingen in het vervolg standaard door de grafische processor uitvoeren als deze beschikbaar is. Deze mogelijkheid was ook al in eerdere versies beschikbaar maar moest handmatig worden geactiveerd.
Of het systeem waarop de Chrome-versie draait geschikt is voor hardware-acceleration kan worden gecontroleerd door in het URL-venster van de browser in te tikken: chrome://gpu.
WebGL nu altijd te gebruiken
Verder heeft Google het mogelijk gemaakt pagina's waarin WebGL is verwerkt te tonen op systemen waarin niet de benodigde grafische hardware is geïnstalleerd. WebGL is een standaard betrokken bij het renderen van 3D-content in een Canvas-element. Google creëerde daartoe in Chrome een software-backend voor WebGL en gebruikte de SwiftShader-technologie van TransGaming. Hoewel de elementen nu te bekijken zijn, blijven de prestaties ver achter bij wat er met juiste hardware mogelijk is.
Deze veranderingen zijn vooral plezierig voor de ontwikkelaars en fans van online-games. Met de komst van standaarden als HTML5 en WebGL leent de gewone webtechnologie zich daar steeds beter voor.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee