Google koopt spel-streamer Twitch
Realtime sport en spel
Twitch lijkt met zo'n 50 miljoen bezoekers per maand een onbeduidend fenomeen in verhouding tot Google's eigen YouTube. Maar door de specifieke focus op sport- en gaming-toepassingen vormt het Google toch een belangrijke verbreding van zijn greep op de online entertainmentmarkt. Twitch maakt het bezoekers onder meer mogelijk om hun spelsessies en wedstrijden via internet 'uit te zenden'. Dat daar belangstelling voor bestaat blijkt wel uit cijfers van internet-onderzoeker Sanvine, die becijferde dat Twitch in maart al goed zou zijn geweest voor maar liefst 1,35 procent van het internetverkeer. Maandelijks wordt er door gebruikers voor 13 miljard minuten naar Twitch-content gekeken. Ter vergelijking: YouTube is goed voor 6 miljard uur aandacht van internetters.
Pivate equity-bedrijven
Het aantal actieve gebruikers van Twitch groeide in twee jaar tijd van 3,2 naar 50 miljoen. Dat zijn vooral kijkers. Het aantal gebruikers dat ook uitzendt, bedraagt volgens opgave van Twitch zelf 1,1 miljoen. Twitch streamt ook shows en wedstrijdopnames waarvan het de rechten inkoopt bij gevestigde partijen als GameSpot, Joystiq, Destructoid en CBS.
Twitch werd in 2011 gestart door Justin Kan en Emmett Shear. Maar de grote verdieners in de deal met Google zijn waarschijnlijk vooral de private equity-bedrijven Alsop Louie, Bessemer, Draper, Take-Two, Thrive en WestSummit, die Kan en Shear met een gezamenlijke inleg van 35 miljoen euro risicodragendvermogen in staat te stelden het tegen YouTube op te nemen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee