Overslaan en naar de inhoud gaan

Google-topman: Apple beperkt keuze consument

Apple en Samsung liggen al enige tijd met elkaar in de clinch. Beide bedrijven beschuldigen elkaar van het schenden van patenten. Zo bepaalde een Duitse rechter eerder dit jaar dat Samsung de Galaxy Tab 10.1 niet mag verkopen in Duitsland. De rechter oordeelde dat het apparaat te veel leek op de iPad van concurrent Apple.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Samsung hoopt met een nieuwe tabletcomputer, de Galaxy Tab 10.1N die draait op het besturingssysteem Android van Google, het verkoopverbod te omzeilen. Maar Apple wil ook daar een stokje voor steken en heeft daarom een verzoek ingediend bij de rechtbank in Düsseldorf tot een verkoopverbod.

Apple bepekt consument in zijn keuze

Volgens Schmidt is Apple erg agressief als het gaat om patentclaims. "En dat is niet eerlijk ten opzichte van de consument. Die heeft er helemaal niets aan als hij wordt beperkt in zijn keuze. Maar ook voor bedrijven is dit een slechte zaak omdat dit soort claims innovatie in de weg staat. Bovendien heeft Apple genoeg mogelijkheden en kennis om zelf te innoveren.'' De topman liet verder weten dat Google er alles aan doet om het Android-platform toegankelijk te houden.

Het Amerikaanse concern is de afgelopen tijd ook in opspraak geraakt, omdat het bedrijf persoonlijke gegevens van burgers verzamelde, zoals e-mails en wachtwoorden, bij het verzamelen van gegevens voor de dienst Google Street View. Diverse landen zoals Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Canada hebben een onderzoek ingesteld om vast te stellen of de zoekgigant de wet heeft overtreden.

Google vindt privacy belangrijk

De Europese Unie kondigde vorige maand aan de privacyregels te willen aan scherpen, zodat consumenten meer controle krijgen over hoe bedrijven als Google omgaan met persoonlijke informatie. Schmidt wilde daar niet te veel op ingaan. "We weten nog niet wat de regels precies inhouden, dus ik kan er niet al te veel over zeggen. Maar laat ik vooropstellen dat wij privacy op internet erg belangrijk vinden.''

Schmidt maakt zich overigens geen zorgen over de opkomst van nieuwe zoekmachines. "Daar hebben we weinig last van. We ondervinden vooral concurrentie op het gebied van applicaties. De consument heeft tegenwoordig veel meer keuze. Er staat daarom een enorme druk op ons.''

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in