TomTom schrapt banen
De reorganisatie moet in 2012 een kostenbesparing opleveren van 50 miljoen euro. Meer details volgen aan het einde van het huidige kwartaal, kondigde het bedrijf aan. "We gaan eerst met de werknemers in overleg. Dat overleg willen we afsluiten voordat we met details naar buiten komen'', stelde bestuursvoorzitter Harold Goddijn. TomTom ziet de verkopen van losse navigatiekastjes al een tijd gestaag dalen. In Europa en de Verenigde Staten samen kromp de markt vorig kwartaal met bijna 20 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. Vooral in de VS was de achteruitgang opnieuw sterk. Voor heel 2011 verwacht TomTom een krimp van de consumentenmarkt van ongeveer 15 procent.
Navigatiekastjes steeds minder belangrijk
De verkoop van de divisie die de kastjes maakt, wordt volgens Goddijn echter niet overwogen. "Dat staat niet op de agenda. We willen wel een groter deel van de omzet halen uit licenties en deals met autofabrikanten. Een steeds gezonder deel van de omzet komt al uit zaken die losstaan van de navigatiekastjes. Nu moet de samenstelling van het bedrijf dat beter gaan reflecteren.''
De omzet uit de consumentenmarkt daalde afgelopen kwartaal met 23 procent tot 225 miljoen euro. De levering van navigatieproducten aan autofabrikanten vertoonde wel een forse groei. Met 59 miljoen euro lagen de totale opbrengsten in die sector echter nog op een aanzienlijk lager peil.
Dalende omzet, stijgende winst
In het derde kwartaal van 2011 daalde de totale omzet van TomTom met 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 336 miljoen euro. Het operationeel resultaat nam met ruim een kwart af tot 41 miljoen euro. De aan het bedrijf toe te schrijven nettowinst klom met 50 procent tot 29 miljoen euro.
TomTom verwacht dat de omzet over heel 2011 uitkomt aan de bovenkant van de eerder uitgesproken verwachting. In juni voorspelde het bedrijf een omzet van 1,225 miljard euro tot 1,275 miljard euro over 2011.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee