TomTom verrast opnieuw met omzetgroei
Topman Harold Goddijn sprak van een "sterk tweede kwartaal'', waarin de omzet opnieuw groeide en de winstgevendheid verbeterde. De consumentendivisie zag de omzet afnemen, maar dat effect werd gedempt door een sterke verkoop van sporthorloges, een betrekkelijk nieuw product voor TomTom. De inkomsten uit wagenparkbeheer voor zakelijke klanten lieten opnieuw een sterke groei van 29 procent zien.
Omzet navigatiekastjes bleef gelijk in krimpende markt
De consumentendivisie zag de omzet iets afnemen, van 172 miljoen naar 169 miljoen euro. Ondanks een nog altijd krimpende markt wist TomTom de verkoop van navigatiekastjes in Europa op peil te houden bij een hogere gemiddelde verkoopprijs. Dat compenseerde een sterk dalende vraag vanuit de Verenigde Staten. Volgens Goddijn vlakt de krimp van de Europese markt steeds verder af.
Verder profiteerde de consumententak van een sterke verkoop van sporthorloges. Die betrekkelijk nieuwe productcategorie leverde in het tweede kwartaal twee keer zo veel omzet op als een jaar eerder. TomTom verwacht dat die trend de rest van het jaar doorzet. Doel is de opbrengsten uit sportproducten te verdubbelen en daarvoor ligt het bedrijf op koers,, aldus financieel directeur Marina Wyatt.
De omzet van TomTom Telematics, het onderdeel dat zich bezighoudt met wagenparkbeheer voor zakelijke klanten, nam met 29 procent toe tot 26 miljoen euro. Telematics sloot het kwartaal af met 395.000 aangesloten voertuigen en dat aantal is inmiddels opgelopen tot ruim 400.000, de helft meer dan een jaar eerder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee